Eliška Děcká: Dobré věci trvají
Teorie není nepřítel. Naopak! Tvůrcům může pomoci rozšířit obzory a posunout tvorbu dál. Povídali jsme si s teoretičkou a historičkou Eliškou Děckou, abychom se dozvěděli, jaká témata se aktuálně v oboru řeší a co nás čeká. Ptali jsme se na její projekt Anipromítačka i na tipy, kde o animaci číst. Eliška na sebe prozradila jaké filmy ji baví a jak to má s počítačovými hrami. Protože je pro ni svět animace přátelskou bublinou, připravila pro tento podcast kurátorské pásmo The Best of Friends, které najdete níže.
„Cyklus animovaného filmu je občas brutální. Baví mě oživovat starší filmy.“
V podcastu zaznělo
Anipromítačka / A2 - texty Elišky Děcké / Kinečko / diplomová práce / disertace / orální historie / Society for Animation Studies / Journal for Animation Studies and Theory / Animationstudies 2.0 / Filmový přehled / Senses of Cinema / Cinepur / Homo Felix / Atsushi Wada / Atsushi Wada - My excersise / Signe Baumane / Ruth Lingford / Boris Labbé / Paul Ward / Kamila Boháčková / Martin Mazanec / Pavel Horáček / Daria Kashcheeva / Tricky Women / Fest Anča / AFO / PAF / Ji.hlava / Fantoche / Štvanice / Amanita design / Tokyo University of the Arts / NFA / Ponrepo / FAMU / UTB Zlín / UMPRUM / Plzeň / Calarts / 100 years of Czechoslovak, Czech and Slovak Film Animation
Kurátorský výběr – The Best of Friends
Signe Baumane – making of videa k jejímu celovečernímu filmu
Rocks in My Pockets
Signe Baumane je největší blázen do animace, co znám. Její drive a energie jsou neuvěřitelné. Signe je jeden z těch lidí, kteří by měli vždy plné právo říct, že nemají čas, protože „zrovna na něčem dělají“. Jenže ona i přesto neúnavně pomáhá nejen všem ve své animátorské komunitě, ale i úplně cizím holkám z Prahy, co se s diktafonem zjeví před dveřmi jejího newyorského studia. O mnoho let a jeden doktorát později, je Signe společně s Ruth definitivně tím nejlepším, co mi můj Ph.D. titul přinesl.
Ruth Lingford – Little Deaths
Ruth byla stejně jako Signe nejdřív „jen“ jednou z respondentek mého doktorandského výzkumu. Ale hned při našem prvním setkání bylo jasné, že tím to pro nás neskončí. Byla jsem tehdy v New Yorku nová a tahle britská čarodějnice (v nejlepším slova smyslu) pro mě byla se svým temným a ostrým humorem vítanou změnou oproti „spořádaným“ Američanům. Dodnes mám doma klíč od jejího harvardského bytu, prý abych se mohla vracet.
Elie Chapuis – člen týmu stop-motion animátorů Psího ostrova Wese Andersona
Elie je skvělý stop-motion animátor a výtečný parťák na drby do sauny. Jako mnoho animátorů se vyznačuje až svatou trpělivostí. Zažil mě v mé nejhorší proměně, kdy jsem po nekonečných dnech ve festivalové výběrové komisi už lezla po zdech a všem stoprocentně krkem. To, že mě tehdy nezabil, považuji dodnes za největší důkaz našeho přátelství. Věřím, že i díky jeho „epi“ povaze ho zas a znova oslovují do tolika náročných celovečerních stop-motion projektů jako je třeba i Psí ostrov Wese Andersona.
Ové Pictures (Michaela Čopíková a Veronika Obertová) – O láske nepoznanej
Někdy mám pocit, že jsem s Miškou a Bertou tak nějak společně vyrostly. Pořád mám v živé paměti dobrodružné začátky jejich (dnes už super-úspěšné) značky Ové Pictures. Nikdy jsem nepochybovala o tom, že mají skvěle našlápnuto, a to i za hranice animace. Tento text píšu v jejich „rohlíkové“ mikině a jako film vybírám nostalgicky starodávný klip k písničce Jany Kischner O láske nepoznanej - o námořnici „sexy as hell“, jak ji holky popsaly ve svém úplně prvním making of videu...to snad už ani není pravda.
Max Hattler - A Very Large Increase in the Size, Amount, or Importance of Something Over a Very Short Period of Time
Maxe jsem poznala jako akademika na jedné z konferencí Society for Animation Studies. Skrz jeho detailně propracované filmy jsem se pak „na stará kurátorská kolena“ nadchla pro abstraktní animaci, kterou jsem dřív do svých výběrů moc nezařazovala. Max je kromě autora taky skvělý pedagog a hodně mu na tom (stejně jako mně) záleží, takže spolu pořád řešíme nějaké „učitelské věci“. V poslední době hlavně jak se nezbláznit z onlinu, a přitom studenty neuspat.