podcasty
Pavla Baštanová: O krávě a umění zpomalit
V tomto dílu podcastu se potkáváme s režisérkou, výtvarnicí a animátorkou Pavlou Baštanovou, která stojí za úspěšným animovaným filmem O krávě, který měl premiéru na prestižním festivalu v Locarnu. Pavla nám přiblíží, co ji vedlo k vytvoření meditativní koláže ze života krav, jak se při tvorbě filmu vyrovnávala s klimatickým žalem i jaká byla spolupráce se scénáristkou Evou Prchalovou. Jak zvládá skloubit mateřství s tvorbou filmu? A jaké to je být umělkyní žijící mimo Prahu? Povídáme si o životě v Olomouci, její lásce ke grafickým technikám a literatuře i o tom, co chystá do budoucna.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: celovečeráky
Vzniká více celovečerních animovaných filmů určených dětem nebo dospělým? A proč festival tyto dvě kategorie v programu jasně neodděluje? Jaké snímky pro dětské diváky zaujmou dramaturgický tým festivalu? Kdo jsou novodobí hlavní protagonisté? O tom všem jsme si ve čtvrtém díle povídali s dramaturgem Anifilmu Radkem Hosenseidelem. Tentokrát jsme i hodně odbíhali a bavili jsme se i o distribuci animovaných celovečeráků a jejich viditelnosti i neviditelnosti v českých kinech.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: shorts
Jaká témata se v sekci krátkých soutěžních filmů nejčastěji opakují? A co z aktuálního světového dění se propisuje do filmových námětů? Kolik snímků se každý rok přihlásí? A odkud nejčastěji na festival přicházejí? Lze si vybrat takové téma filmu aby bylo jisté, že se na festival dostane? A jaká animační technika je na ústupu? Spoustu otázek zodpoví první ze čtyř dílů, které se zaměřují na festivalový soutěžní výběr (nejen) Anifilmu. O krátkých filmech s dramaturgyní Malvínou Balvínovou.
Daria Kashcheeva: Svojí intuici věřím
Niterné prožitky hlavní postavy, vnímání svého těla a sexualita, i to jsou témata nového snímku Darii Kashcheevy Electra, který měl premiéru v Cannes a objevil se již v Annecy nebo Karlových Varech. S režisérkou filmu jsme si povídali nejen o obsahu a vizualitě filmu, ale i o inspiraci psychoanalýzou a psychologií, o paměti, duševní hygieně i neplánování.
Krutart: Vyprávět co nejlíp
Krutart je práce v týmu, spolupráce a zkoušení nového. Se zakladatelskou trojicí studia - Martinem Jůzou, Klárou Jůzovou a Filipem Veselým jsme si povídali o tom, proč přemýšlejí tři roky dopředu, jaká je spolupráce s muzei, čím jsou specifické filmy do planetárií a proč vůbec začali dělat animaci. V rozhovoru jsme i docela bilancovali, protože studio brzy oslaví deset let a neutuchající elán k práci je na jejich pestrém portfoliu vidět!
Ondřej Moravec & Bára Anna Stejskalová: Jak by vypadal váš démon?
S režisérem a hlavní výtvarnicí VR animovaného filmu Tmání o cestě k autobiografickému filmu, který zobrazuje autentické zážitky mladého člověka s depresí. O inspiraci, realizaci či distribuci a také o tom, že někdy méně je více. Zaměřili jsme se i na technická omezení, které sebou dnes realizace VR filmu nese a zkoušíme odpovědět i na otázky: Jak vnímají film diváci a divačky?, Na co se jich tvůrčí tým po zhlédnutí ptá? a Lze skrze film objevovat sebe sama?
Jaromír Plachý: Co nemusím, to nedělám
První ze speciálních dílů vydaných během festivalu Anifilm 2022, jehož téma je humor. Zasmějte se s naším hostem Járou Plachým, který je autorem letošního vizuálu. Jára je animátor, ilustrátor a také člen party Amanita design. Soutěžní program festivalu uvede seriál Naše prasátko, který vytvořil se svým synem Pepíkem i hru Happy Game. Poslouchejte cestou do Liberce a vidíme se na festivalu! S Járou třeba na autorském hraní. Varování! V této epizodě se objeví v rámci humoru slova jako pinďour či prdel!
Martin Blažíček: Jakoby obraz nebyl nikdy definitivní
Co se Vám vybaví, když se řekne Radek Pilař? Je to dílo věnované dětem nebo obsáhlá tvorba videoartu? Právě o tom druhém si povídáme s Martinem Blažíčkem, který má za sebou rozsáhlý průzkum Pilařova archivu.
Kateřina Karhánková & Alexandra Májová: Mlsné medvědí povídání
Medvědi Nedvěd a Miška vtrhli na obrazovky nejen u nás, ale třeba i ve Francii, Irsku, Mexiku nebo na Islandu. Povídali jsme si s režisérkami seriálu o jeho vzniku, spolupráci s výtvarníkem Filipem Pošivačem, ale i o tom jak vnímají večerníček. Pokud jste medvědy viděli a zajímá vás proč mají bílé pozadí nebo jak k nim vznikla hudba, hurá na poslech!
Michaela Mihalyi & David Štumpf: Hádky o jeden pixel
Tentokrát jsme se přenesli do Liberce na Anifilm, kde jsme během festivalu živě natáčeli s výraznou tvůrčí dvojicí Davidem Štumpfem a Michaelou Mihalyi, která letošnímu ročníku vtiskla hravý a výrazný vizuál. V podcastu jsme si s párem s osobitým rukopisem povídali nejen o jejich úspěšném filmu SH_T HAPPENS, který měl premiéru na festivalu v Benátkách, ale i o tom za jakých okolností se protly jejich cesty k animaci. Ptali jsme se na jejich chystané projekty i na úskalí úzké spolupráce. Dozvíte se, jak si dělí práci, kdo si je v čem jistější a jaký je jejich vztah k festivalům.
Sander Joon: Estonian Absurdism Meets Commercial Insight
Sander Joon, the young Estonian animator behind the Oscar-shortlisted film Sierra, discusses his distinctive style, his other works like Velodrool and Sounds Good, and his current projects, including an upcoming feature film. He also opens up about teamwork, his mixed feelings regarding the Oscar shortlist and the differences between 2D and 3D animation. Join us for an engaging conversation with one of animation's most intriguing new voices.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: nenarace & videoklipy
Jaké techniky a technologie objevují autoři a autorky skrze abstraktní a nenarativní film? Kdo patří mezi stálice této specifické kategorie? Jak moc roste zájem o AI? Lze vybrat do soutěže i videoklip s hroznou hudbou a jak vkus ovlivňuje selekci? Proč oblíbená písnička neznamená ještě potenciál pro dobrý klip? O tom všem jsme si ve třetím díle povídali s Martinem Búřilem, který již několik let pomáhá dramaturgickému týmu festivalu snímky v kategoriích abstrakce, nenarace a videoklip vybírat.
ANIFILM SPECIAL, Kim Kong: Animation is performance
Kim Keukeleire, also known as Kim Kong, is a talented stop-motion animator and animation director who has collaborated with renowned directors such as Wes Anderson, Tim Burton, and Nick Park & Peter Lord. What has her journey been like? What fascinates her about animation? How does communication work between the director, animation director, and animators? And why is it important to maintain critical thinking?
Kôji Yamamura: Inspirace přijde v jednom okamžiku
Druhý festivalový speciál, kde naše pozvání přijal Kôji Yamamura, vážený host festivalu Anifilm 2023. Světově proslulý nezávislý animátor z Japonska se nebojí zkoušet stále něco nového. Jeho filmografie zahrnuje celovečerní film, řadu snímků krátkých i filmů věnovaných dětským divákům. Kde hledá inspiraci? Jak pracuje s divákem a kým z české animace se přímo inspiroval? Podcast jsme neobvykle vedli v kombinaci češtiny a japonštiny v živém překladu Eriky Krouské.
Ondřej Nedvěd & David Ticháček: Kameraman je takový oheň
S dvojicí kameramanů, kteří se mimo jiné zaměřují i na animovaný film si povídáme o tom jak významná role kameramana v animaci je, o filmech a projektech na kterých pracovali, i o tom čím je jejich profese specifická a proč nemít ostych je přizvat včas do vývoje.
Bill Plympton: Pleasure of drawing
English friendly episode! In the third festival special our guest was one and only Bill Plympton. Legend of American independent animation came back to Anifilm to be part of the jury. He is famous for his recognizable style of hand drawn animation. We talked about the influence of political correctness on his work, why he draws just on the papers and what exactly he does on his films by himself. In podcasts you can hear also little parts from his masterclass on festival.
Marie Urbánková: Nekonečná láska k papíru
O tom, že je v animaci potřeba někdy švindl a podfuk si povídáme s Maruškou Urbánkovou, která právě dokončila svůj absolventský krátký film Máma má vždycky pravdu. V rozhovoru nahlédneme do Maruščiny tvůrčí kuchyně, dozvíme se jak pracuje s papírem i proč svou tvorbu věnuje primárně dětem. Prozradí i proces výroby nového filmu, který právě začíná své festivalové kolečko.
Diana Cam Van Nguyen: Čím víc vidíš, tím víc víš
Povídání s režisérkou úspěšných animovaných dokumentů o zodpovědnosti k reálným příběhům a filmu jako týmové práci. Diana prozradila ledacos z procesu vývoje i výroby jejího nejnovějšího filmu Milý tati, který úspěšně putuje po festivalech i to, co ji čeká a kam chce z animace vykročit.
Eliška Děcká: Dobré věci trvají
Teorie není nepřítel. Naopak! Tvůrcům může pomoci rozšířit obzory a posunout tvorbu dál. Povídali jsme si s teoretičkou a historičkou Eliškou Děckou, abychom se dozvěděli, jaká témata se aktuálně v oboru řeší a co nás čeká. Ptali jsme se na její projekt Anipromítačka i na tipy, kde o animaci číst. Eliška na sebe prozradila jaké filmy ji baví a jak to má s počítačovými hrami. Protože je pro ni svět animace přátelskou bublinou, připravila pro tento podcast kurátorské pásmo The Best of Friends, které najdete níže.
Vojta Kočí: Animace schovaná v harlekýnkách
Povídání s Vojtou Kočím o jeho experimentování s různými technikami, lásce k after effects i zálibě v harlekýnkách. Vojta v rozhovoru prozradil, co je pro něj momentálně v jeho tvorbě nejdůležitější, nastínil jak při animaci postupuje, jak to má s náměty i jak přišel o koníčky. Bavili jsme se také o tom, co pro něj znamená videoklip, instagram i čerstvě udělený vimeo staff pick.
Noemi Valentíny: Vyhovuje mi mít v životě rytmus
S autorkou vizuálu Anifilmu 2024 Noemi Valentíny o tom, proč má u animace raději vývoj než výrobu, o hudbě, inspiracích i životě za městem. Povídání o práci nejen pro festival, studiu Pirogy i jejím novém připravovaném filmu. Již tradičně přinášíme festivalový speciál, kterým začínáme obsah propojený s největší animační událostí v Česku. Poslouchejte cestou do Liberce a vidíme se na festivalu! S Noemi třeba na FUCKup night.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: studenti
Jaká témata rezonují mezi studujícími animačních škol? Čím překvapí a jaká klišé se opakují? Kolik snímků se každý rok přihlásí a jaké z nich se nakonec do soutěžního výběru probojují? Vlnu otázek zodpoví druhý ze čtyř dílů, které se zaměřují na festivalový soutěžní výběr (nejen) Anifilmu. O studentských filmech i s focusem na český obzor s programovým ředitelem a dramaturgem festivalu Pavlem Horáčkem.
Jakub Spevák: Festival je dynamická kulturní událost
Fest Anča se konal v Žilině již po šestnácté. Prošel vývojem, ale stále si nese specifickou atmosféru a těší se velké oblíbenosti. Jakým festivalem v současnosti opravdu je? I na to jsme se ptali nového programového ředitele Jakuba Speváka. Povídali jsme si o tom, co ho na animaci přitahuje, jak přistupuje k selekci i výběru ročníkového zaměření festivalu a ptali jsme si i na to, jaká témata a techniky v současnosti animací rezonují.
Filip Pošivač: Mít vedle sebe lidi, kterým věříte
První z podcastových speciálů vydaných v návaznosti na festival Anifilm 2023. Výtvarník letošního vizuálu festivalu Filip Pošivač se rozmluvil nejen o své práci pro Anifilm, ale přiblížil i vznik svého prvního celovečerního filmu Tonda, Slávka a kouzelné světlo, který bude mít premiéru v Annecy. Jak se Filipovi natáčelo v Barrandovských ateliérech? Kdy uvidíme film v kinech a na co se těší v Liberci nejvíce?
Tale Linh Do: Jde o to, abyste věděli, kdo jste
Úspěšná storyboardistka, která pracovala pro Dreamworks TV, Netflix a jejím snem je dostat se do studii jako je Pixar. Jak vypadalo její dětství, kde studovala a jak se do slavných studií dostala? Jak by vám poradila s portfoliem, co používá za softwary a jaké know-how v zámořském průmyslu nabyla? V podcastu se dotkneme i vlivu ADHD na kreativní práci.
Hisko Hulsing: Different kinds of directing
English friendly episode! In the second festival special our guest is Hisko Hulsing. A director with unexpected czech roots, who studied painting, animation and, amongst many other things, also composes music. He will tell us why he almost quit animation, how his biggest project Undone was done and where to look for inspiration.
Michaela Pavlátová: Vztahy zažívá každej
O cestě od animace k hranému filmu a zase zpět s úspěšnou režisérkou a pedagožkou Michaelou Pavlátovou. O nástrahách procesu výroby celovečerního animovaného filmu, o spolupráci a hledání. Povídali jsme si i o jejím působení na FAMU a dalších projektech, které má za sebou i o tom co ji inspiruje.
True Lovers: V něčem jsme si podobný
Potřeba šérovat hovadiny, trochu perfekcionismus, nástěnky, láska k jazyku komiksu a další hovadinky. Co drží Mástra, Vojtěcha a Máru pohromadě? Sešli jsme se s klukama z True Lovers a za švitoření ptactva jsme si povídali u pivka a cíga o tom, co dělají společně a co zvlášť i o tom co pro ně znamená autorská tvorba.
Televize Estráda: Zvednout se a jít to dělat
Hosty tohoto dílu jsou tvůrci Televize Estráda. Filip Blažek, Albert Hrubý, Mikuláš Suchý a Matouš Valchář se rozpovídali tak, jak jste je asi ještě neslyšeli. Jejich společný projekt je pro ně prostor pro společné výstupy i autorskou tvorbu. Někdy se projekty vlečou, někdy se kluci vezou na mlsných lajnách. V rozhovoru se dozvíte, jestli je pro ně víc film nebo divadlo, jak to mají v týmu rozdělené i zda se pořád hádají. Pokud chcete nahlédnout Televizi Estráda za oponu, jste tu správně.
Pavla Baštanová: O krávě a umění zpomalit
V tomto dílu podcastu se potkáváme s režisérkou, výtvarnicí a animátorkou Pavlou Baštanovou, která stojí za úspěšným animovaným filmem O krávě, který měl premiéru na prestižním festivalu v Locarnu. Pavla nám přiblíží, co ji vedlo k vytvoření meditativní koláže ze života krav, jak se při tvorbě filmu vyrovnávala s klimatickým žalem i jaká byla spolupráce se scénáristkou Evou Prchalovou. Jak zvládá skloubit mateřství s tvorbou filmu? A jaké to je být umělkyní žijící mimo Prahu? Povídáme si o životě v Olomouci, její lásce ke grafickým technikám a literatuře i o tom, co chystá do budoucna.
Noemi Valentíny: Vyhovuje mi mít v životě rytmus
S autorkou vizuálu Anifilmu 2024 Noemi Valentíny o tom, proč má u animace raději vývoj než výrobu, o hudbě, inspiracích i životě za městem. Povídání o práci nejen pro festival, studiu Pirogy i jejím novém připravovaném filmu. Již tradičně přinášíme festivalový speciál, kterým začínáme obsah propojený s největší animační událostí v Česku. Poslouchejte cestou do Liberce a vidíme se na festivalu! S Noemi třeba na FUCKup night.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: nenarace & videoklipy
Jaké techniky a technologie objevují autoři a autorky skrze abstraktní a nenarativní film? Kdo patří mezi stálice této specifické kategorie? Jak moc roste zájem o AI? Lze vybrat do soutěže i videoklip s hroznou hudbou a jak vkus ovlivňuje selekci? Proč oblíbená písnička neznamená ještě potenciál pro dobrý klip? O tom všem jsme si ve třetím díle povídali s Martinem Búřilem, který již několik let pomáhá dramaturgickému týmu festivalu snímky v kategoriích abstrakce, nenarace a videoklip vybírat.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: shorts
Jaká témata se v sekci krátkých soutěžních filmů nejčastěji opakují? A co z aktuálního světového dění se propisuje do filmových námětů? Kolik snímků se každý rok přihlásí? A odkud nejčastěji na festival přicházejí? Lze si vybrat takové téma filmu aby bylo jisté, že se na festival dostane? A jaká animační technika je na ústupu? Spoustu otázek zodpoví první ze čtyř dílů, které se zaměřují na festivalový soutěžní výběr (nejen) Anifilmu. O krátkých filmech s dramaturgyní Malvínou Balvínovou.
Jakub Spevák: Festival je dynamická kulturní událost
Fest Anča se konal v Žilině již po šestnácté. Prošel vývojem, ale stále si nese specifickou atmosféru a těší se velké oblíbenosti. Jakým festivalem v současnosti opravdu je? I na to jsme se ptali nového programového ředitele Jakuba Speváka. Povídali jsme si o tom, co ho na animaci přitahuje, jak přistupuje k selekci i výběru ročníkového zaměření festivalu a ptali jsme si i na to, jaká témata a techniky v současnosti animací rezonují.
Kôji Yamamura: Inspirace přijde v jednom okamžiku
Druhý festivalový speciál, kde naše pozvání přijal Kôji Yamamura, vážený host festivalu Anifilm 2023. Světově proslulý nezávislý animátor z Japonska se nebojí zkoušet stále něco nového. Jeho filmografie zahrnuje celovečerní film, řadu snímků krátkých i filmů věnovaných dětským divákům. Kde hledá inspiraci? Jak pracuje s divákem a kým z české animace se přímo inspiroval? Podcast jsme neobvykle vedli v kombinaci češtiny a japonštiny v živém překladu Eriky Krouské.
Krutart: Vyprávět co nejlíp
Krutart je práce v týmu, spolupráce a zkoušení nového. Se zakladatelskou trojicí studia - Martinem Jůzou, Klárou Jůzovou a Filipem Veselým jsme si povídali o tom, proč přemýšlejí tři roky dopředu, jaká je spolupráce s muzei, čím jsou specifické filmy do planetárií a proč vůbec začali dělat animaci. V rozhovoru jsme i docela bilancovali, protože studio brzy oslaví deset let a neutuchající elán k práci je na jejich pestrém portfoliu vidět!
Tale Linh Do: Jde o to, abyste věděli, kdo jste
Úspěšná storyboardistka, která pracovala pro Dreamworks TV, Netflix a jejím snem je dostat se do studii jako je Pixar. Jak vypadalo její dětství, kde studovala a jak se do slavných studií dostala? Jak by vám poradila s portfoliem, co používá za softwary a jaké know-how v zámořském průmyslu nabyla? V podcastu se dotkneme i vlivu ADHD na kreativní práci.
Bill Plympton: Pleasure of drawing
English friendly episode! In the third festival special our guest was one and only Bill Plympton. Legend of American independent animation came back to Anifilm to be part of the jury. He is famous for his recognizable style of hand drawn animation. We talked about the influence of political correctness on his work, why he draws just on the papers and what exactly he does on his films by himself. In podcasts you can hear also little parts from his masterclass on festival.
Jaromír Plachý: Co nemusím, to nedělám
První ze speciálních dílů vydaných během festivalu Anifilm 2022, jehož téma je humor. Zasmějte se s naším hostem Járou Plachým, který je autorem letošního vizuálu. Jára je animátor, ilustrátor a také člen party Amanita design. Soutěžní program festivalu uvede seriál Naše prasátko, který vytvořil se svým synem Pepíkem i hru Happy Game. Poslouchejte cestou do Liberce a vidíme se na festivalu! S Járou třeba na autorském hraní. Varování! V této epizodě se objeví v rámci humoru slova jako pinďour či prdel!
Michaela Pavlátová: Vztahy zažívá každej
O cestě od animace k hranému filmu a zase zpět s úspěšnou režisérkou a pedagožkou Michaelou Pavlátovou. O nástrahách procesu výroby celovečerního animovaného filmu, o spolupráci a hledání. Povídali jsme si i o jejím působení na FAMU a dalších projektech, které má za sebou i o tom co ji inspiruje.
Diana Cam Van Nguyen: Čím víc vidíš, tím víc víš
Povídání s režisérkou úspěšných animovaných dokumentů o zodpovědnosti k reálným příběhům a filmu jako týmové práci. Diana prozradila ledacos z procesu vývoje i výroby jejího nejnovějšího filmu Milý tati, který úspěšně putuje po festivalech i to, co ji čeká a kam chce z animace vykročit.
Kateřina Karhánková & Alexandra Májová: Mlsné medvědí povídání
Medvědi Nedvěd a Miška vtrhli na obrazovky nejen u nás, ale třeba i ve Francii, Irsku, Mexiku nebo na Islandu. Povídali jsme si s režisérkami seriálu o jeho vzniku, spolupráci s výtvarníkem Filipem Pošivačem, ale i o tom jak vnímají večerníček. Pokud jste medvědy viděli a zajímá vás proč mají bílé pozadí nebo jak k nim vznikla hudba, hurá na poslech!
Televize Estráda: Zvednout se a jít to dělat
Hosty tohoto dílu jsou tvůrci Televize Estráda. Filip Blažek, Albert Hrubý, Mikuláš Suchý a Matouš Valchář se rozpovídali tak, jak jste je asi ještě neslyšeli. Jejich společný projekt je pro ně prostor pro společné výstupy i autorskou tvorbu. Někdy se projekty vlečou, někdy se kluci vezou na mlsných lajnách. V rozhovoru se dozvíte, jestli je pro ně víc film nebo divadlo, jak to mají v týmu rozdělené i zda se pořád hádají. Pokud chcete nahlédnout Televizi Estráda za oponu, jste tu správně.
Vojta Kočí: Animace schovaná v harlekýnkách
Povídání s Vojtou Kočím o jeho experimentování s různými technikami, lásce k after effects i zálibě v harlekýnkách. Vojta v rozhovoru prozradil, co je pro něj momentálně v jeho tvorbě nejdůležitější, nastínil jak při animaci postupuje, jak to má s náměty i jak přišel o koníčky. Bavili jsme se také o tom, co pro něj znamená videoklip, instagram i čerstvě udělený vimeo staff pick.
Sander Joon: Estonian Absurdism Meets Commercial Insight
Sander Joon, the young Estonian animator behind the Oscar-shortlisted film Sierra, discusses his distinctive style, his other works like Velodrool and Sounds Good, and his current projects, including an upcoming feature film. He also opens up about teamwork, his mixed feelings regarding the Oscar shortlist and the differences between 2D and 3D animation. Join us for an engaging conversation with one of animation's most intriguing new voices.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: celovečeráky
Vzniká více celovečerních animovaných filmů určených dětem nebo dospělým? A proč festival tyto dvě kategorie v programu jasně neodděluje? Jaké snímky pro dětské diváky zaujmou dramaturgický tým festivalu? Kdo jsou novodobí hlavní protagonisté? O tom všem jsme si ve čtvrtém díle povídali s dramaturgem Anifilmu Radkem Hosenseidelem. Tentokrát jsme i hodně odbíhali a bavili jsme se i o distribuci animovaných celovečeráků a jejich viditelnosti i neviditelnosti v českých kinech.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: studenti
Jaká témata rezonují mezi studujícími animačních škol? Čím překvapí a jaká klišé se opakují? Kolik snímků se každý rok přihlásí a jaké z nich se nakonec do soutěžního výběru probojují? Vlnu otázek zodpoví druhý ze čtyř dílů, které se zaměřují na festivalový soutěžní výběr (nejen) Anifilmu. O studentských filmech i s focusem na český obzor s programovým ředitelem a dramaturgem festivalu Pavlem Horáčkem.
ANIFILM SPECIAL, Kim Kong: Animation is performance
Kim Keukeleire, also known as Kim Kong, is a talented stop-motion animator and animation director who has collaborated with renowned directors such as Wes Anderson, Tim Burton, and Nick Park & Peter Lord. What has her journey been like? What fascinates her about animation? How does communication work between the director, animation director, and animators? And why is it important to maintain critical thinking?
Daria Kashcheeva: Svojí intuici věřím
Niterné prožitky hlavní postavy, vnímání svého těla a sexualita, i to jsou témata nového snímku Darii Kashcheevy Electra, který měl premiéru v Cannes a objevil se již v Annecy nebo Karlových Varech. S režisérkou filmu jsme si povídali nejen o obsahu a vizualitě filmu, ale i o inspiraci psychoanalýzou a psychologií, o paměti, duševní hygieně i neplánování.
Filip Pošivač: Mít vedle sebe lidi, kterým věříte
První z podcastových speciálů vydaných v návaznosti na festival Anifilm 2023. Výtvarník letošního vizuálu festivalu Filip Pošivač se rozmluvil nejen o své práci pro Anifilm, ale přiblížil i vznik svého prvního celovečerního filmu Tonda, Slávka a kouzelné světlo, který bude mít premiéru v Annecy. Jak se Filipovi natáčelo v Barrandovských ateliérech? Kdy uvidíme film v kinech a na co se těší v Liberci nejvíce?
Ondřej Nedvěd & David Ticháček: Kameraman je takový oheň
S dvojicí kameramanů, kteří se mimo jiné zaměřují i na animovaný film si povídáme o tom jak významná role kameramana v animaci je, o filmech a projektech na kterých pracovali, i o tom čím je jejich profese specifická a proč nemít ostych je přizvat včas do vývoje.
Ondřej Moravec & Bára Anna Stejskalová: Jak by vypadal váš démon?
S režisérem a hlavní výtvarnicí VR animovaného filmu Tmání o cestě k autobiografickému filmu, který zobrazuje autentické zážitky mladého člověka s depresí. O inspiraci, realizaci či distribuci a také o tom, že někdy méně je více. Zaměřili jsme se i na technická omezení, které sebou dnes realizace VR filmu nese a zkoušíme odpovědět i na otázky: Jak vnímají film diváci a divačky?, Na co se jich tvůrčí tým po zhlédnutí ptá? a Lze skrze film objevovat sebe sama?
Hisko Hulsing: Different kinds of directing
English friendly episode! In the second festival special our guest is Hisko Hulsing. A director with unexpected czech roots, who studied painting, animation and, amongst many other things, also composes music. He will tell us why he almost quit animation, how his biggest project Undone was done and where to look for inspiration.
Marie Urbánková: Nekonečná láska k papíru
O tom, že je v animaci potřeba někdy švindl a podfuk si povídáme s Maruškou Urbánkovou, která právě dokončila svůj absolventský krátký film Máma má vždycky pravdu. V rozhovoru nahlédneme do Maruščiny tvůrčí kuchyně, dozvíme se jak pracuje s papírem i proč svou tvorbu věnuje primárně dětem. Prozradí i proces výroby nového filmu, který právě začíná své festivalové kolečko.
Martin Blažíček: Jakoby obraz nebyl nikdy definitivní
Co se Vám vybaví, když se řekne Radek Pilař? Je to dílo věnované dětem nebo obsáhlá tvorba videoartu? Právě o tom druhém si povídáme s Martinem Blažíčkem, který má za sebou rozsáhlý průzkum Pilařova archivu.
True Lovers: V něčem jsme si podobný
Potřeba šérovat hovadiny, trochu perfekcionismus, nástěnky, láska k jazyku komiksu a další hovadinky. Co drží Mástra, Vojtěcha a Máru pohromadě? Sešli jsme se s klukama z True Lovers a za švitoření ptactva jsme si povídali u pivka a cíga o tom, co dělají společně a co zvlášť i o tom co pro ně znamená autorská tvorba.
Eliška Děcká: Dobré věci trvají
Teorie není nepřítel. Naopak! Tvůrcům může pomoci rozšířit obzory a posunout tvorbu dál. Povídali jsme si s teoretičkou a historičkou Eliškou Děckou, abychom se dozvěděli, jaká témata se aktuálně v oboru řeší a co nás čeká. Ptali jsme se na její projekt Anipromítačka i na tipy, kde o animaci číst. Eliška na sebe prozradila jaké filmy ji baví a jak to má s počítačovými hrami. Protože je pro ni svět animace přátelskou bublinou, připravila pro tento podcast kurátorské pásmo The Best of Friends, které najdete níže.
Michaela Mihalyi & David Štumpf: Hádky o jeden pixel
Tentokrát jsme se přenesli do Liberce na Anifilm, kde jsme během festivalu živě natáčeli s výraznou tvůrčí dvojicí Davidem Štumpfem a Michaelou Mihalyi, která letošnímu ročníku vtiskla hravý a výrazný vizuál. V podcastu jsme si s párem s osobitým rukopisem povídali nejen o jejich úspěšném filmu SH_T HAPPENS, který měl premiéru na festivalu v Benátkách, ale i o tom za jakých okolností se protly jejich cesty k animaci. Ptali jsme se na jejich chystané projekty i na úskalí úzké spolupráce. Dozvíte se, jak si dělí práci, kdo si je v čem jistější a jaký je jejich vztah k festivalům.
Pavla Baštanová: O krávě a umění zpomalit
V tomto dílu podcastu se potkáváme s režisérkou, výtvarnicí a animátorkou Pavlou Baštanovou, která stojí za úspěšným animovaným filmem O krávě, který měl premiéru na prestižním festivalu v Locarnu. Pavla nám přiblíží, co ji vedlo k vytvoření meditativní koláže ze života krav, jak se při tvorbě filmu vyrovnávala s klimatickým žalem i jaká byla spolupráce se scénáristkou Evou Prchalovou. Jak zvládá skloubit mateřství s tvorbou filmu? A jaké to je být umělkyní žijící mimo Prahu? Povídáme si o životě v Olomouci, její lásce ke grafickým technikám a literatuře i o tom, co chystá do budoucna.
Sander Joon: Estonian Absurdism Meets Commercial Insight
Sander Joon, the young Estonian animator behind the Oscar-shortlisted film Sierra, discusses his distinctive style, his other works like Velodrool and Sounds Good, and his current projects, including an upcoming feature film. He also opens up about teamwork, his mixed feelings regarding the Oscar shortlist and the differences between 2D and 3D animation. Join us for an engaging conversation with one of animation's most intriguing new voices.
Noemi Valentíny: Vyhovuje mi mít v životě rytmus
S autorkou vizuálu Anifilmu 2024 Noemi Valentíny o tom, proč má u animace raději vývoj než výrobu, o hudbě, inspiracích i životě za městem. Povídání o práci nejen pro festival, studiu Pirogy i jejím novém připravovaném filmu. Již tradičně přinášíme festivalový speciál, kterým začínáme obsah propojený s největší animační událostí v Česku. Poslouchejte cestou do Liberce a vidíme se na festivalu! S Noemi třeba na FUCKup night.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: celovečeráky
Vzniká více celovečerních animovaných filmů určených dětem nebo dospělým? A proč festival tyto dvě kategorie v programu jasně neodděluje? Jaké snímky pro dětské diváky zaujmou dramaturgický tým festivalu? Kdo jsou novodobí hlavní protagonisté? O tom všem jsme si ve čtvrtém díle povídali s dramaturgem Anifilmu Radkem Hosenseidelem. Tentokrát jsme i hodně odbíhali a bavili jsme se i o distribuci animovaných celovečeráků a jejich viditelnosti i neviditelnosti v českých kinech.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: nenarace & videoklipy
Jaké techniky a technologie objevují autoři a autorky skrze abstraktní a nenarativní film? Kdo patří mezi stálice této specifické kategorie? Jak moc roste zájem o AI? Lze vybrat do soutěže i videoklip s hroznou hudbou a jak vkus ovlivňuje selekci? Proč oblíbená písnička neznamená ještě potenciál pro dobrý klip? O tom všem jsme si ve třetím díle povídali s Martinem Búřilem, který již několik let pomáhá dramaturgickému týmu festivalu snímky v kategoriích abstrakce, nenarace a videoklip vybírat.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: studenti
Jaká témata rezonují mezi studujícími animačních škol? Čím překvapí a jaká klišé se opakují? Kolik snímků se každý rok přihlásí a jaké z nich se nakonec do soutěžního výběru probojují? Vlnu otázek zodpoví druhý ze čtyř dílů, které se zaměřují na festivalový soutěžní výběr (nejen) Anifilmu. O studentských filmech i s focusem na český obzor s programovým ředitelem a dramaturgem festivalu Pavlem Horáčkem.
SPECIÁL: Festivalové soutěžní výběry - Anifilm: shorts
Jaká témata se v sekci krátkých soutěžních filmů nejčastěji opakují? A co z aktuálního světového dění se propisuje do filmových námětů? Kolik snímků se každý rok přihlásí? A odkud nejčastěji na festival přicházejí? Lze si vybrat takové téma filmu aby bylo jisté, že se na festival dostane? A jaká animační technika je na ústupu? Spoustu otázek zodpoví první ze čtyř dílů, které se zaměřují na festivalový soutěžní výběr (nejen) Anifilmu. O krátkých filmech s dramaturgyní Malvínou Balvínovou.
ANIFILM SPECIAL, Kim Kong: Animation is performance
Kim Keukeleire, also known as Kim Kong, is a talented stop-motion animator and animation director who has collaborated with renowned directors such as Wes Anderson, Tim Burton, and Nick Park & Peter Lord. What has her journey been like? What fascinates her about animation? How does communication work between the director, animation director, and animators? And why is it important to maintain critical thinking?
Jakub Spevák: Festival je dynamická kulturní událost
Fest Anča se konal v Žilině již po šestnácté. Prošel vývojem, ale stále si nese specifickou atmosféru a těší se velké oblíbenosti. Jakým festivalem v současnosti opravdu je? I na to jsme se ptali nového programového ředitele Jakuba Speváka. Povídali jsme si o tom, co ho na animaci přitahuje, jak přistupuje k selekci i výběru ročníkového zaměření festivalu a ptali jsme si i na to, jaká témata a techniky v současnosti animací rezonují.
Daria Kashcheeva: Svojí intuici věřím
Niterné prožitky hlavní postavy, vnímání svého těla a sexualita, i to jsou témata nového snímku Darii Kashcheevy Electra, který měl premiéru v Cannes a objevil se již v Annecy nebo Karlových Varech. S režisérkou filmu jsme si povídali nejen o obsahu a vizualitě filmu, ale i o inspiraci psychoanalýzou a psychologií, o paměti, duševní hygieně i neplánování.
Kôji Yamamura: Inspirace přijde v jednom okamžiku
Druhý festivalový speciál, kde naše pozvání přijal Kôji Yamamura, vážený host festivalu Anifilm 2023. Světově proslulý nezávislý animátor z Japonska se nebojí zkoušet stále něco nového. Jeho filmografie zahrnuje celovečerní film, řadu snímků krátkých i filmů věnovaných dětským divákům. Kde hledá inspiraci? Jak pracuje s divákem a kým z české animace se přímo inspiroval? Podcast jsme neobvykle vedli v kombinaci češtiny a japonštiny v živém překladu Eriky Krouské.
Filip Pošivač: Mít vedle sebe lidi, kterým věříte
První z podcastových speciálů vydaných v návaznosti na festival Anifilm 2023. Výtvarník letošního vizuálu festivalu Filip Pošivač se rozmluvil nejen o své práci pro Anifilm, ale přiblížil i vznik svého prvního celovečerního filmu Tonda, Slávka a kouzelné světlo, který bude mít premiéru v Annecy. Jak se Filipovi natáčelo v Barrandovských ateliérech? Kdy uvidíme film v kinech a na co se těší v Liberci nejvíce?
Krutart: Vyprávět co nejlíp
Krutart je práce v týmu, spolupráce a zkoušení nového. Se zakladatelskou trojicí studia - Martinem Jůzou, Klárou Jůzovou a Filipem Veselým jsme si povídali o tom, proč přemýšlejí tři roky dopředu, jaká je spolupráce s muzei, čím jsou specifické filmy do planetárií a proč vůbec začali dělat animaci. V rozhovoru jsme i docela bilancovali, protože studio brzy oslaví deset let a neutuchající elán k práci je na jejich pestrém portfoliu vidět!
Ondřej Nedvěd & David Ticháček: Kameraman je takový oheň
S dvojicí kameramanů, kteří se mimo jiné zaměřují i na animovaný film si povídáme o tom jak významná role kameramana v animaci je, o filmech a projektech na kterých pracovali, i o tom čím je jejich profese specifická a proč nemít ostych je přizvat včas do vývoje.
Tale Linh Do: Jde o to, abyste věděli, kdo jste
Úspěšná storyboardistka, která pracovala pro Dreamworks TV, Netflix a jejím snem je dostat se do studii jako je Pixar. Jak vypadalo její dětství, kde studovala a jak se do slavných studií dostala? Jak by vám poradila s portfoliem, co používá za softwary a jaké know-how v zámořském průmyslu nabyla? V podcastu se dotkneme i vlivu ADHD na kreativní práci.
Ondřej Moravec & Bára Anna Stejskalová: Jak by vypadal váš démon?
S režisérem a hlavní výtvarnicí VR animovaného filmu Tmání o cestě k autobiografickému filmu, který zobrazuje autentické zážitky mladého člověka s depresí. O inspiraci, realizaci či distribuci a také o tom, že někdy méně je více. Zaměřili jsme se i na technická omezení, které sebou dnes realizace VR filmu nese a zkoušíme odpovědět i na otázky: Jak vnímají film diváci a divačky?, Na co se jich tvůrčí tým po zhlédnutí ptá? a Lze skrze film objevovat sebe sama?
Bill Plympton: Pleasure of drawing
English friendly episode! In the third festival special our guest was one and only Bill Plympton. Legend of American independent animation came back to Anifilm to be part of the jury. He is famous for his recognizable style of hand drawn animation. We talked about the influence of political correctness on his work, why he draws just on the papers and what exactly he does on his films by himself. In podcasts you can hear also little parts from his masterclass on festival.
Hisko Hulsing: Different kinds of directing
English friendly episode! In the second festival special our guest is Hisko Hulsing. A director with unexpected czech roots, who studied painting, animation and, amongst many other things, also composes music. He will tell us why he almost quit animation, how his biggest project Undone was done and where to look for inspiration.
Jaromír Plachý: Co nemusím, to nedělám
První ze speciálních dílů vydaných během festivalu Anifilm 2022, jehož téma je humor. Zasmějte se s naším hostem Járou Plachým, který je autorem letošního vizuálu. Jára je animátor, ilustrátor a také člen party Amanita design. Soutěžní program festivalu uvede seriál Naše prasátko, který vytvořil se svým synem Pepíkem i hru Happy Game. Poslouchejte cestou do Liberce a vidíme se na festivalu! S Járou třeba na autorském hraní. Varování! V této epizodě se objeví v rámci humoru slova jako pinďour či prdel!
Marie Urbánková: Nekonečná láska k papíru
O tom, že je v animaci potřeba někdy švindl a podfuk si povídáme s Maruškou Urbánkovou, která právě dokončila svůj absolventský krátký film Máma má vždycky pravdu. V rozhovoru nahlédneme do Maruščiny tvůrčí kuchyně, dozvíme se jak pracuje s papírem i proč svou tvorbu věnuje primárně dětem. Prozradí i proces výroby nového filmu, který právě začíná své festivalové kolečko.
Michaela Pavlátová: Vztahy zažívá každej
O cestě od animace k hranému filmu a zase zpět s úspěšnou režisérkou a pedagožkou Michaelou Pavlátovou. O nástrahách procesu výroby celovečerního animovaného filmu, o spolupráci a hledání. Povídali jsme si i o jejím působení na FAMU a dalších projektech, které má za sebou i o tom co ji inspiruje.
Martin Blažíček: Jakoby obraz nebyl nikdy definitivní
Co se Vám vybaví, když se řekne Radek Pilař? Je to dílo věnované dětem nebo obsáhlá tvorba videoartu? Právě o tom druhém si povídáme s Martinem Blažíčkem, který má za sebou rozsáhlý průzkum Pilařova archivu.
Diana Cam Van Nguyen: Čím víc vidíš, tím víc víš
Povídání s režisérkou úspěšných animovaných dokumentů o zodpovědnosti k reálným příběhům a filmu jako týmové práci. Diana prozradila ledacos z procesu vývoje i výroby jejího nejnovějšího filmu Milý tati, který úspěšně putuje po festivalech i to, co ji čeká a kam chce z animace vykročit.
True Lovers: V něčem jsme si podobný
Potřeba šérovat hovadiny, trochu perfekcionismus, nástěnky, láska k jazyku komiksu a další hovadinky. Co drží Mástra, Vojtěcha a Máru pohromadě? Sešli jsme se s klukama z True Lovers a za švitoření ptactva jsme si povídali u pivka a cíga o tom, co dělají společně a co zvlášť i o tom co pro ně znamená autorská tvorba.
Kateřina Karhánková & Alexandra Májová: Mlsné medvědí povídání
Medvědi Nedvěd a Miška vtrhli na obrazovky nejen u nás, ale třeba i ve Francii, Irsku, Mexiku nebo na Islandu. Povídali jsme si s režisérkami seriálu o jeho vzniku, spolupráci s výtvarníkem Filipem Pošivačem, ale i o tom jak vnímají večerníček. Pokud jste medvědy viděli a zajímá vás proč mají bílé pozadí nebo jak k nim vznikla hudba, hurá na poslech!
Eliška Děcká: Dobré věci trvají
Teorie není nepřítel. Naopak! Tvůrcům může pomoci rozšířit obzory a posunout tvorbu dál. Povídali jsme si s teoretičkou a historičkou Eliškou Děckou, abychom se dozvěděli, jaká témata se aktuálně v oboru řeší a co nás čeká. Ptali jsme se na její projekt Anipromítačka i na tipy, kde o animaci číst. Eliška na sebe prozradila jaké filmy ji baví a jak to má s počítačovými hrami. Protože je pro ni svět animace přátelskou bublinou, připravila pro tento podcast kurátorské pásmo The Best of Friends, které najdete níže.
Televize Estráda: Zvednout se a jít to dělat
Hosty tohoto dílu jsou tvůrci Televize Estráda. Filip Blažek, Albert Hrubý, Mikuláš Suchý a Matouš Valchář se rozpovídali tak, jak jste je asi ještě neslyšeli. Jejich společný projekt je pro ně prostor pro společné výstupy i autorskou tvorbu. Někdy se projekty vlečou, někdy se kluci vezou na mlsných lajnách. V rozhovoru se dozvíte, jestli je pro ně víc film nebo divadlo, jak to mají v týmu rozdělené i zda se pořád hádají. Pokud chcete nahlédnout Televizi Estráda za oponu, jste tu správně.
Michaela Mihalyi & David Štumpf: Hádky o jeden pixel
Tentokrát jsme se přenesli do Liberce na Anifilm, kde jsme během festivalu živě natáčeli s výraznou tvůrčí dvojicí Davidem Štumpfem a Michaelou Mihalyi, která letošnímu ročníku vtiskla hravý a výrazný vizuál. V podcastu jsme si s párem s osobitým rukopisem povídali nejen o jejich úspěšném filmu SH_T HAPPENS, který měl premiéru na festivalu v Benátkách, ale i o tom za jakých okolností se protly jejich cesty k animaci. Ptali jsme se na jejich chystané projekty i na úskalí úzké spolupráce. Dozvíte se, jak si dělí práci, kdo si je v čem jistější a jaký je jejich vztah k festivalům.
Vojta Kočí: Animace schovaná v harlekýnkách
Povídání s Vojtou Kočím o jeho experimentování s různými technikami, lásce k after effects i zálibě v harlekýnkách. Vojta v rozhovoru prozradil, co je pro něj momentálně v jeho tvorbě nejdůležitější, nastínil jak při animaci postupuje, jak to má s náměty i jak přišel o koníčky. Bavili jsme se také o tom, co pro něj znamená videoklip, instagram i čerstvě udělený vimeo staff pick.