články #článek

Alexander Gratzer: Filmy, které obejmou

Představte si přesně ten pocit, kdy vás zcela prostoupí pocit tepla po obzvlášť dobré polévce. Představte si pocit, kdy se na někoho velmi těšíte a to setkání do puntíku naplní vaše představy. Představte si ten pocit, když prostě víte, že je to váš den, svítí slunce a radost z toho všeho cítíte až někde v žaludku. Tak přesně tyto pocity mám, když se dívám na filmy rakouského režiséra a výtvarníka Alexandera Gratzera.

V horním pokoji (2022) zdroj: alexandergratzer.at

Alex je typem autorského tvůrce, který v sobě kumuluje roli režiséra, výtvarníka, animátora, scénáristy a často i hudebníka, zvukaře a střihače. Komunita kolem rakouské animace není velká a Gratzer sám o sobě s nadsázkou a humorem říká: „Jsem jediný rakouský animátor!“. Není to samozřejmě tak docela pravda, ale jeho snímky vznikají ve většině případů ryze autorsky, bez záštity jakéhokoliv filmového studia nebo větší produkce. Gratzer absolvoval v roce 2018 obor Malby na University of Applied Arts Vienna (Angewandte) a následně v magisterském studiu oboru animace pokračoval na MOME v Budapešti. Bylo to nejjednodušší cesta, jak se v oboru animace posunout dál a získat nové zkušenosti.

První snímek, kterým jsem kdy od autora viděla byl Hlídač v muzeu (2016). Jeden záběr na celek, opuštěná galerie a hlídač, který se nechá unést okamžikem a písní What's up?. Nikdo se nedívá a v protagonistovi se tak bez ostychu probouzí vnitřní já, vypadává z role nehybného strážce a stává se při tryskajícím zpěvu sám sebou. Situace oproštění se, kterou i když třeba jinak a jinde, zná každý z nás. Divák se ztotožňuje, baví se a může být až překvapen jednoduchostí a lehkostí snímku. Není divu, že se film promítal na více než třiceti festivalech a posbíral osm cen.

Muzejní hlídač (2016), Animateur (2017) zdroj: alexandergratzer.at

Podobně jako ve snímku Hlídač v muzeu i ve filmu Animateur (2017), pozorujeme jednu scenérii, kde se toho kromě pohybu mraků a postavy na prkně nad bazénem mnoho neděje. Gratzerovi filmy pracují s dobře načasovaným tempem i ve správný čas pronesenými replikami, které rozehrávají humorné situace či nechávají charaktery a s tím i diváky filozofovat. Otázky pokládají postavy jak na konci snímku Animateur, tak i ve snímku Espresso (2016). Skrze své filmy režisér často zkoumá vztah mezi samotnou animací a divákem. Postavy se na diváka nepřímo obracejí a ukazují, že film je filmem a je pouze zprostředkovatelem myšlenky a situace. 
 

Vrcholem těchto zamyšlení je potom film Apfelmus (2019). Snímek s podivně uklidňující atmosférou přináší tři na sebe navazující dějství. Ptáci, lidé a lední medvědi. Film je do značné míry absurdní, spojuje v sobě kouzlo výtvarně barevného světa ale zároveň dialogů plných pochyb o smyslu bytí i kritiky stavu, ve kterém se postavy nacházejí. Film je ale zároveň plný klidu a nabízí i jednoduchý recept jak z krize ven: „You just have to wash, peel, cut, and mash it. The apple.“  Tento snímek divák buď přijme a nechá se jím unášet a potěšit, či nikoliv. 


V Alexových filmech vybrané charaktery často dělají a říkají velmi bizarní věci, nečekali byste někdy moudré a k zamyšlení vedoucí repliky a jindy naivní až přihlouplé otázky. Jednou jsou to dvě hlavou dolů visící postavy na horské dráze (Rollercoaster, 2017), podruhé dvě postavy v křesílkách s nohama za hlavou (In the Living Room, 2015). Může jít i o pár filozofujících zvířat či jedince, který si myslí, že se na něj nikdo nedívá. Film jakoby se kukátkem díval tajně tam, kam nikdo nevidí, ale přesto jakoby pozorované postavy o divácích moc dobře věděly. Celou atmosféru těchto snímků potom výrazně podtrhuje i fakt, že drtivou většinu dialogů namlouvá různými polohami svého hlasu v němčině či angličtině právě Alex. Charakter je tak ještě plastičtější, laskavější a humornější. Pro tvůrce se také jedná o rychlý, jednoduchý a nenákladný způsob, který často podpoří ještě vlastním brnkáním na kytaru jako hudebním podkresem. 

Apfelmus (2019) zdroj: alexandergratzer.at

Určitá úspornost snímků jim neubírá na hodnotě, naopak. Alex je dobrým příkladem toho, že ne každý kvalitní snímek musí mít v zádech i opulentní produkci a finanční podporu. Pro naplnění záměru to nemusí být určující a i přes nízkonákladovost Gratzerovi filmografie, je na ní patrná kvalitativně vzestupná tendence.

 

Ve filmu In The Upper Room (2022) dosahuje tvůrce prozatím svého vrcholu. Absolventský snímek autora poprvé pracuje s propracovanější animací a záběrováním a i přes opětovné zamýšlení se hodnotím tento snímek jako divácky nejpřístupnější. Tento film zahřeje u srdce svým empatickým propojením dvou světů. Skrze hřejivé výtvarné zpracování si můžete divák sám znovu připomenout vlastní rodinné vzpomínky a zamyslet se nad mezigenerační výměnou. Film, do značné míry autobiografický, přibližuje ve čtyřech ročních obdobích - čtyřech životních etapách vztah Alexandra, ve snímku dospívajícího krtka a jeho slepého dědečka, moudrého slepého krtka s vášní pro louskání ořechů. 

Malý krtek navštěvuje pravidelně svého dědu, nosí mu malé dárečky a občas si také něco tajné vypůjčí. Jak dospívá, uvědomuje si jasněji, jak vzácný vztah mezi sebou mají, co mu dědeček předává a také si uvědomuje, že jejich společný čas je omezený. V podzimu života svého dědečka se Alex sám sebe ptá: „Why I haven’t ask any questions lately?“  Otázku, kterou si při uvědomění si smrtelnosti blízkých příbuzných klade asi každý z náš. Stejně jako jeho předchozí filmy i tento jemně podněcuje diváky k zamyšlení nad osobními prožitky a vzpomínkami.
 

Režisér se často věnuje i zakázkové práci jako jsou například i znělky pro různé festivaly. Jeho laskavý humor je samozřejmě patrný i v nich. Znělka na Anibar v roce 2022, kde se černá kočka Lydia ptá pana sovy: „Bruno? Are you a superstition kind of bird?“  Vždy rozněžnila naprosto celé kino. 

Alex je srdečný člověk a to jak ve svých filmech, tak v osobním životě. Jeho filmy jsou zkrátka jako teplá miska polévky, která vás naplní radostí a pocitem uspokojení. Je výtvarníkem, který v sobě spojuje mnoho rolí nezbytných pro filmovou tvorbu. Gratzerovy filmy si získaly široké uznání, byly promítány na mnoha festivalech a získaly řadu ocenění. Jeho tvorba často obsahuje svérázné postavy a situace, kde chytře napsané dialogy vytvářejí humorné momenty, nebo diváky vedou k zamyšlení. A v neposlední řadě nám Gratzerovy filmy připomínají, že skvělá animace může vzniknout i v malém týmu s velkým srdcem. Nyní pracuje na novém filmu a já se nemůžu dočkat, s čím zase přijde!

 

Navštivte Alexův web nebo instagram