Mezinárodní kameramanský festival Ostrava Kamera Oko nás čeká v týdnu od 13. do 17. listopadu. V roce 2023 festival nabídl svým návštěvníkům téma kamera v animaci a my jsme měli v jeho rámci možnost moderovat diskuzi kameramanů Ondřeje Nedvěda, Jaroslava Fišera a kameramanky Lucie Zavarčíkové. Ku příležitosti pozvánky na šestnáctý ročník přinášíme to nejzajímavější, co debata přinesla. Jaké problémy přináší natáčení na multiplánu? Jak si poradit, když je kameraman v zahraničí, ale natáčí se u nás? A stojí za to, natáčet na green screenu?
Cenu z videoherní sekce letošního Anifilmu si odnesla výtvarně podmanivá indie hra Dordogne. Ta pomalu otevírá bolavou minulost, propojuje ji s přítomností a s jednoduchými herními mechanikami je otevřena každému, kdo stojí o křehce a intimně vyprávění příběh, aniž by musel mít s hraním předchozí zkušenosti.
Soutěžní sekci VR filmů na letošním Anifilmu opanoval počin Imperátor, empaticky zpřítomňující problémy s duševním zdravím. Vedle něj se však v sekci představil také půvabně imaginativní snímek Origen, jenž v meditativním tempu odkrývá legendy a minulost obyvatelstva Amazonského pralesa.
České loutkářství a filmová tvorba jsou témata, kterými se dlouhodobě zabývá Pavel Jirásek - autor knihy Loutka mezi divadlem, filmem a televizí: Výtvarný jazyk filmů a televizních pořadů s divadelní loutkou 1950–2020. V rozhovoru prozradil co v obsáhlé publikaci hledat, jaký je původ bohatého obrazového archivu a jak se z náhody stalo životní dobrodružství po boku loutek.
Fine–Art–Animation je jedno ze zaměření festivalu Anifilm 2024. Nesoutěžní program si především klade otázku, co dává výtvarné umění animaci a jak může animace oživit výtvarná díla a dát jim nový rozměr. V rámci filmových pásem mají diváci a divačky možnost nahlédnout i do archivů československé animace a vidět tak třeba i kompletní animovanou filmografii Mojmíra Jaroše.
Téma financí v animaci jsme do našeho programu zakomponovali i na opakované prosby našich sledujících a návštěvníků našich meetupů. Abychom si byli jisti, že odvedeme dobrou práci, rozhodli jsme se před meetupem o financích provést průzkum v podobě dotazníku. Ten vyplnilo 104 lidí a jeho výsledky pomohly řadu témat týkajících se financí v animaci zpřesnit a doplnit. Počet respondentů můžeme v animační komunitě považovat za úspěch a svědčí o potřebě a nutnosti o tématu nahlas hovořit. Setkání, které se konalo 27. března v Kině Kavalírka, i tento text považujeme za jakýsi první výkop ke společné debatě, která by měla vést k dalším krokům a řešením.
Rychlé výměny ve vedoucích pozicích, atmosféra strachu, obavy z toho, kdo je na řadě a co se stane dál. Tím vším právě prochází slovenská kultura. Co se stalo s Bienále animace Bratislava? Co prozradil záznam ze setkání zástupců Ministerstva kultury Slovenské republiky a zaměstnanců BIBIANY o jejím dalším fungování? A proč by nám nemělo uniknout, co se za našimi východními hranicemi děje?
Jedním z hlavních témat Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm 2024 je voděná loutka v animaci. K té příležitosti připravil kurátorský tým ve složení David Kubec, Malvína Balvínová, Pavel Horáček a Pavel Jirásek výstavu Za hranice animace, která vůbec poprvé mapuje českou voděnou loutku ve filmu a televizi. Severočeské muzeum v Liberci nabízí na tento fenomén nahlédnout skrze krátký a celovečerním film i televizní seriály a pořady. Výstava do vzájemného dialogu staví jak dobře známé loutkové charaktery, tak i raritní kusy z méně známých filmových děl. Text reflektující výstavu a její koncepci je doplněn o rozhovor s dvojicí kurátorů a zároveň festivalových dramaturgů - Malvínou Balvínovou a Pavlem Horáčkem.
Celovečerní debut Filipa Pošivače Tonda, Slávka a kouzelné světlo sklízí úspěchy na mezinárodních festivalech i u diváků a divaček v českých kinech. Pro film i tuzemskou animaci je skvělou zprávu, že se v kinech snímek drží již pátý měsíc od listopadové premiéry. Příběh odehrávající se v atmosféře přicházejících Vánoc v bytovém domě plném hašteřivých obyvatel je především o přátelství, dospívání, ale i střetu dětského světa se světem dospělých. Hlavním hrdinou je jedenáctiletý Tonda, jehož dosavadním životem zamíchá jeho nová sousedka Slávka, která vidí svět a lidi kolem sebe jinak, než většina dospělých a dodá mu díky své přímosti odvahu vystoupit ze zajetých kolejí.
Virtuální realita je novým médiem, který fascinuje čím dál tím větší množství tvůrců a tvůrkyň. Je z velké části neprozkoumaným světem, který nám dává možnost umístit diváka přímo do středu dění, hledat nové výrazové prostředky, nabízí nové zážitky i nástroje empatie. Nejenom tyto aspekty virtuální reality fascinovaly Báru Annu Stejskalovou, která se jako výtvarnice podílela na vzniku prvního českého VR animovaného filmu Tmání (režie Ondřej Moravec, 2022). Anifilm se v letošním roce zaměřuje nejen na současnou profesionální tvorbu, ale nabízí také dvě ucelená pásma věnovaná československé amatérské animaci. Festival v dosud největší tuzemské retrospektivě nabízí necelé tři hodiny krátkých filmů, které se na plátně často objevily naposledy krátce po jejich vzniku.
The fourth year - every day a tip or trick connected with animation. This year, for the first time, English-friendly! We ask our favorite people from the animation bubble and request one recommendation from them! Here, you can feel free to come back to films and other surprises that were released every day on FB and IG.
Tuzemské přehlídky animovaného filmu mají několik významných kapitol. Těmi nejvýraznějšími jsou samozřejmě Anifilm a AniFest. Pozapomenutý, avšak pro další vývoj důležitý, jihočeský festival ANIMAFILM je pro filmového teoretika, programového ředitele festivalu Anifilm a rodáka z Českých Budějovic Pavla Horáčka přirozeně blízké téma. Ve dvoudílném textu proto za pomoci historických pramenů i rozhovorů s pamětníky zmapoval bienální přehlídku, jejíž význam dalece přesahuje pouze příběh animace z jižních Čech. Druhá část je především o ohlasech tehdejších diváků a divaček, proměnách které přinesl rok 1989 a zániku přehlídky. Součástí je také rozhovor s dramaturgem Jiřím Kubíčkem.
Tuzemské přehlídky animovaného filmu mají několik významných kapitol. Těmi nejvýraznějšími jsou samozřejmě Anifilm a AniFest. Pozapomenutý, avšak pro další vývoj důležitý, jihočeský festival ANIMAFILM je pro filmového teoretika, programového ředitele festivalu Anifilm a rodáka z Českých Budějovic Pavla Horáčka přirozeně blízké téma. Ve dvoudílném textu proto za pomoci historických pramenů i rozhovorů s pamětníky zmapoval bienální přehlídku, jejíž význam dalece přesahuje pouze příběh animace z jižních Čech. První část je především o tom, proč a za jakých podmínek přehlídka vznikla a jaký byl její program, ale nahlíží i na vítězné snímky a tehdejší kritické hlasy, které směřovaly ke stavu československé animované tvorby na sklonku 80. let.
K českému filmu patří alkohol asi podobně jako k české kultuře. Přirozeně tak v naší kinematografii najdeme filmy, kde je alkohol jen kontextuální součástí filmového světa, ale zároveň i snímky, které se na něj tematicky přímo zaměřují. Ať už ho propagují nebo od něj odrazují. Na přítomnost a prezentaci alkoholu v československém a českém animovaném filmu se podívala teoretička, pedagožka, ale také animátorka Dita Stuchlíková.
Co se Vám vybaví když se řekne Disney? Iluze života, mnohonásobná filmová prvenství, obrovský business, zábavní průmysl, stávky, pozadí k Šípkové Růžence od Eyvinda Earlea, hrané předělávky, bezpečí a vzpomínky na dětství nebo kýč? Disney 16. října 2023 slaví 100 let od svého založení a my jsme se rozhodli formou ankety prozkoumat, jaký k němu mají osobnosti ze světa české a slovenské animace vlastně vztah.
Jak si animovaný film najde diváky po povinném festivalovém kolečku? Jak animovanou tvorbu zpřístupnit publiku, které se k němu normálně nedostane? A můžeme promítat i v kočičí kavárně? Na tyto a jiné otázky v následujícím článku odpovídá Eliška Děcká, filmová teoretička, festivalová dramaturgyně a žena za Anipromítačkou, se kterou přináší animovaný film do nevšedních míst.
Sarina Nihei je jednou z porotkyní festivalu Anifilm 2023, ale především je to skvělá režisérka a výtvarnice. Specializuje se na kreslenou animaci, kterou vytváří ručně na papír a mimo krátkých filmů její tvorba čítá také mnoho videoklipů. Miluje vytváření surreálných příběhů a my milujeme její smysl pro humor. Vliv estonské animace na její tvorbu je dobře známý a tak jsme se byli zvědaví, co se v její tvorbě otisklo z animace japonské. A také jsme se ptali, co k ní přichází první. Výtvarno nebo příběh?
Producent a kurátor, který byl v roce 2023 festivalem Anifilm pozván aby se ujal sekce zaměřené na Japonsko a jeho animaci, sestavil speciální program, který nabízí řadu krátkých i celovečerních snímků. V rozhovoru nám prozradil něco o historii japonské animace, její specifičnosti i o její návaznosti na animaci českou. Dotkli jsme se i jejího současném stavu a pobavili se o filmech, které sám produkoval.
Anifilm se v letošním roce zaměřuje nejen na současnou profesionální tvorbu, ale nabízí také dvě ucelená pásma věnovaná československé amatérské animaci. Festival v dosud největší tuzemské retrospektivě nabízí necelé tři hodiny krátkých filmů, které se na plátně často objevily naposledy krátce po jejich vzniku.
Jedinečná konference balancující na hraně grafického designu, animace, filmu a technologií je tady! Uskuteční se již poosmé v Praze. Mouvo nenabízí jen bloky zajímavých příspěvků, ale také jedinečné workshopy i prostor pro setkávání a sdílení. Na co se můžeme letos těšit? Jak se konference od svých začátků proměnila? A v čem je vlastně její jedinečnost? To v rozhovoru prozradili Vít Zemčík a Jan Netušil, dva ze zakladatelů této konference.
Třetí rok každý den jedno adventní okénko s tipem, který podněcuje vánoční náladu a bílou sněhovou zimu. Zde se k filmům i jiným překvapením, které vycházely každý den na FB a IG, můžete dle libosti vracet.
Let’s open the door on a film about love. Love to a beloved one who could go through life, death, and beyond but it’s also about a bittersweet end, the hardness of letting go, and about fragile new beginnings. Love could destroy you but it’s never late to find reconciliation and start again, even if you just arrived in paradise like Jérôme.
Plzeň v prostoru DEPA 2015 hostila 2. a 3. listopadu očekávanou událost CEE Animation Forum. Jak akce proběhla, jaké projekty představila a jak se tato klíčová událost animačního průmyslu proměnila?
Do českých kin velmi nenápadně vplul film, který sklízí ve světě již nějaký čas obrovský úspěch. Odnesl si cenu z Cannes či Annecy a je prvním filmem, který je na Oscara nominován v kategorii celovečerního animovaného, dokumentárního i cizojazyčného filmu. Film Flee režiséra Jonase Pohera Rasmussena si rozhodně nenechte utéct.
Během prosince jsme opět každý den až do Vánoc přinesli v našem adventním kalendáři na FB a IG jeden tip či překvapení. Zde se k okénkům můžete dle libosti vracet.
Během prosince jsme každý den až do Vánoc přinesli v našem adventním kalendáři na FB a IG jeden tip či překvapení. Zde se k okénkům můžete dle libosti vracet.
The Pride of Strathmoor je fascinující krátký film o pádu katolického pastora do šílenství. Film je fiktivním animovaným dokumentem - tedy, tváří se že vychází z reálných zápisků blouznícího pastora, ale je zcela produktem fantazie režiséra snímku Einara Baldwina. Působí jako jedna spojitá noční můra poblouzněné rasistické mysli, pro kterou je osvobození a vítězství černocha v boxerském ringu předznamenáním pádu té bílé, západní civilizace.
Měla jsem radost. Pictoplasma letos poprvé, od doby co na ni chci jet, nebyla ve stejném termínu jako Anifilm. Jedná se o platformu, která svou pozornost zaměřuje na character design v různých oblastech současného vizuálního umění a spojuje mezinárodní komunitu kreativců, designérů, ilustrátorů, animátorů, umělců i fanoušků. Projekt organizuje každý rok výstavy i konference a festival v USA a Berlíně.
Následující text je úryvkem z diplomové práce, která se zabývá redukcionistickým a praktickým modelem vyprávění, který na svém blogu popsal Don Harmon a podle kterého vytváří již nějakou dobu všechny své filmy. Více se o něm samotném můžete dozvědět v sérii příspěvků na blogu zde. Koncept se těší značné oblibě nejen mezi animátory, přijal ho za svůj například Graham Linehan, tvůrce seriálu It Crowd (2006). My vám tak přinášíme poněkud teoretičtější zamyšlení nad tímto konceptem.
Jak přistoupit k rukodělné práci - pletení za účelem vzniku animace? Takovou otázku si položila v rámci své bakalářské práce Anna Wysocká z UMPRUM. Pustila se do experimentu u kterého pro ni byl nejdůležitější samotný proces vytváření pleteniny. Pletením vznikal filmový pás, složený z jednotlivých okének animace, ale postupně k němu autorka připojila i další pletené obrazy.