články #report

MOME: nečekaná láska

Petra Mikolášová strávila na MOME nejprve rok na stáži skrze Erasmus+ a poté se rozhodla na škole pokračovat v navazujícím magisterském programu. Čím ji světově známá maďarská katedra animace učarovala? Jak vnímá současné Maďarsko jako takové? A v čem je studium odlišené od toho, které známe z Česka? To porovnává jako absolventka bakalářského programu na UMPRUM. Text je druhou reportáží z volného cyklu textů, který mapuje zkušenosti studujících z animačních škol ze zahraničí.

Na prestižní katedru animace MOME jsem poprvé zavítala na podzim 2022, kdy jsem si ještě jako studentka animace na UMPRUM vybrala MOME jako školu, kde strávím jeden semestr v rámci Erasmu. Přiznávám, že mě zpočátku mediální obraz Maďarska spíše odrazoval, ale nakonec jsem dala i na doporučení našeho pedagoga a animátora Dávida Štumpfa, který školu velmi chválil, a podala si přihlášku. Se stereotypní představou země plné guláše a pravicové politické scény jsem koncem srpna toho roku nasedla na vlak směr Budapešť, a netušila, že to bude cesta, která mi změní život. Budapešť a katedru animace MOME jsem si zamilovala.
 

Erasmus se nakonec protáhl na dva semestry, během kterých jsem pod vedením skvělých pedagogů a pedagožek vytvořila jak film The best tram ever, tak komiks The legendary journey. Má zkušenost ze stáže a fakt, že je od roku 2023 navazující magisterský program na MOME v angličtině, rozhodly o tom, že jsem si zkusila na konci bakalářského studia na UMPRUM podat na MOME přihlášku. Po dokončení bakalářského titulu jsem tak na podzim roku 2024 na nastoupila na maďarskou školu již jako právoplatná studentka prezenčního magisterského studia animace.

The Best Tram Ever (2023) Petra Mikolášová

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
 

MOME, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, anglicky Moholy-Nagy University of Art and Design, je výtvarná univerzita v Budapešti. Stejně jako na pražské UMPRUM jde o univerzitu užitého umění, kde jsou vedle sebe katedry designu, architektury, grafického designu a také animace. 
 

Na místní katedře animace v každém ročníku tříletého bakalářského a dvouletého magisterského studia studuje okolo patnácti lidí. Bakalářský a magisterský program má jiné vedoucí a obecně se výuka v rámci ročníků moc neprotíná. V rámci rozvrhu trávíme většinu času se spolužáky a spolužačkami z ročníku, s lidmi z jiných ročníků se potkáváme jen ve volném čase v místním „home space“, tedy v naší společné velké animátorské místnosti. K tomu má katedra řadu, řekla bych ke dvou desítkám, interních i externích pedagogů a pedagožek, kteří se studentstvem konzultují a učí specializované předměty. Místní katedra animace je tedy počtem studujících i vyučujících, alespoň na UMPRUM a FAMU poměry, dost velká.

Podzimní festival animace MOME - Friss Kakas anastoupený pedagogický sbor

 

Studium na MOME jako zahraniční student*ka
 

Od roku 2023 probíhá magisterské studium animace na MOME výhradně v angličtině, a to pro všechny včetně domácích, maďarsky mluvících studujících.  Stejně je tomu i u dalších magisterských programů, jako jsou Art and Design ManagementDesignInteraction DesignPhotography.
 

Já sama na MOME studuji bezplatně, ale je to trochu složitější – pokusím se to zde jen stručně vysvětlit. Na MOME existují dva způsoby financování: buď vaše studium hradí maďarský stát (jako v mém případě), nebo si ho platíte sami. Pokud vám studium financuje stát, zavazujete se ale, že během dvaceti let po ukončení školy odpracujete v Maďarsku tolik let, kolik trvalo vaše studium. Tedy jestli tu budu studovat dva roky, někdy během dalších dvaceti let po promoci budu muset v Maďarsku dva roky pracovat.
 

Pro studující, kteří si školné hradí sami, vyjde semestr na 5000 eur. Existují ale stipendia, která mohou pokrýt až 90 % této částky. Více informací najdete případně přímo na webu školy.

Struktura semestru
 

Na MOME si moc cením strukturovanosti výuky a semestru. Výuka tu probíhá dost „školně“. Je tu větší rozdíl mezi studentstvem a učitelstvem, než na jaký jsem byla zvyklá na UMPRUM. Máme daný pevný rozvrh a docházíme společně s ostatními z ročníku na hodiny, které probíhají buď jako výklad, nebo jako pravidelné konzultace. I když je to velký rozdíl mezi tím, na jaký přístup jsem byla zvyklá na UMPRUM, kde vše probíhalo více organicky, i tak je zdejší atmosféra opravdu moc přátelská, příjemná a podporující.
 

Magisterské studium animace na MOME se zaměřuje především na režijní dovednosti. Každý semestr musíme splnit 30 kreditů – 15 tvoří hlavní ateliérový předmět a dalších 15 je volitelných. Ateliérový předmět zahrnuje povinné specializované hodiny, kde se vzděláváme v oblastech důležitých pro filmovou režii: dramaturgie, střih, sound design, world building, scenáristika a další. Výuka probíhá nejen formou přednášek, ale také konzultací. Očekává se, že studenti průběžně pracují na vlastních projektech a své postupy každý týden konzultují.
 

Uzavřením magisterského studia je vlastní diplomový projekt. Většina studentstva tu pracuje na krátkých animovaných filmech, kterými je MOME nejvíce proslulá, ale katedra podporuje i alternativní formáty jako videohry, instalace či komiksy. Pro svou diplomovou práci si pak každý student*ka volí konzultant*ku z pedagogického sboru, který jim pomáhá projekt rozvíjet. Toto mě ale ještě teprve čeká, neboť první semestr jsme ještě na diplomových projektech pracovat přímo nezačali. První semestr byl koncipován více jako seznamovací, jak s novým prostředím, tak s možnostmi oboru a animace.

Naším magisterským vedoucím je teď Tibor Bánóczki, animátor, filmař a absolvent MOME a National Film and Television School, který v roce 2023 společně se Sarlotou Szabó dokončil celovečerní animovaný sci-fi film White plastic sky. Velmi si cením jeho profesionálního a současného pohledu na animační a filmovou scénu, stejně jako vysoké úrovně odbornosti ostatních pedagogů. Cítím, že Tiborova „mise“ v rámci vedení magisterského studia animace je připravit nás nejen na možnosti práce v animaci, ale rovněž nás seznámit s tím, jak funguje současný filmový průmysl hnaný streamingovými platformami, ve kterém existuje široké spektrum profesí, které jsou již daleko za hranicemi „tradičních“ filmových profesí jako jsou režisér*ka, scénárist*ka, výtvarník*ce a tak dále. Jsem moc ráda za tento aktuální, realistický a přesto velmi motivující přístup.
 

Jeden z dalších rozdílů mezi UMPRUM a MOME podle mě spočívá v tom, na co se klade důraz při konzultacích. Mám pocit, že na UMPRUM byl během mého studia kladen velký důraz na výtvarnou stránku projektu, zatímco na MOME se soustředíme na dramaturgii a režijní přístup. UMPRUM mi pomohla rozvíjet vizuální myšlení a výtvarný výraz, zatímco MOME mi dává možnost zaměřit se na stavbu příběhu a vyprávění. Jsem moc ráda, že jsem si mohla vyzkoušet oba přístupy. Každý mi dal něco jiného a dohromady mi pomáhají vnímat animaci zase o něco komplexněji.

Současná politická krize na MOME, MOME FRONT
 

MOME momentálně prochází bouřlivým obdobím kvůli rezignaci rektora Pála Koóse. Jeho odstoupení 4. února 2025 předcházely několikatýdenní studentské protesty organizované skupinou MOME FRONT a petice, kterou podepsaly stovky studentů a dalších lidí spojených se školou. Důvodem nespokojenosti bylo především to, že Koós byl do funkce rektora dosazen soukromým investorem školy (s vazbami na vládnoucí stranu Fidesz), přestože univerzitní senát demokraticky zvolil jiného kandidáta. Jsem ale moc ráda, že i přes turbulentní poslední týdny pedagogové a pedagožky naší katedry animace veřejně podporovali stanoviska studentů vystupující proti netransparentním mocenským a politickým machinacím.  
 

Celá situace s nejistotou toho, jak to s naší školou dopadne, byla nepříjemná, děsivá. Politiku Maďarska tu ve svém každodenním životě tolik nevnímám, Budapešť je bašta opozice proti vládnoucí pravicové straně, je to velká globalizovaná a proevropská metropole, kde nepociťuji žádné nepřátelské nálady. Naopak hodně lidí z mé bubliny tu velmi otevřeně místní politiku kritizuje. Naopak jsem tu v rámci uměleckých kruhů zažila i více podporující a komunitní smýšlení, než na jaké jsem zvyklá z Prahy. Zažít tedy pocit bezmoci proti nedemokratickému rozhodnutí bylo pro mě zcela nové. Je jasné, že MOME (jako asi celá Evropa – politický komentář samozvané politoložky z vysoké školy života Petry Mikolášové) čeká turbulentní období, kdy studentstvo i učitelstvo bude muset bojovat za udržení svobodné demokratické atmosféry. 

Život v Budapešti
 

Ještě pár slov o životě v Budapešti. Zamilovala jsem si ji! Občas mi připomíná Prahu, ale jindy je úplně jiná. Naučila jsem se chodit do lázní a zvykla si na místní vodnaté pivo. Lidé jsou tu moc milí a překvapivě vřele naladění vůči Česku – všichni četli Hrabala, mají rádi české pivo a často mě překvapí tím, kolik toho o Česku ví.

Kromě studia mě moc baví i objevování Maďarska jako takového. Snažím se tu dívat na maďarské filmy, mluvit s místními kamarády o jejich literatuře, hudbě a kultuře obecně, a snažím se lépe pochopit tuto zemi, která je od nás oddělenajazykem, ale přitom nám je v lecčem blízká.
 

Budapešť a MOME určitě doporučuji jak na Erasmus, tak i jen tak na výlet. Pokud byste sem měli cestu, napište mi, ráda se podělím o tipy! A ještě jeden speciální jarní tip: 26. až 27. dubna tu proběhne legendární festival zinů Ukmukfukk. Je to akce, na kterou se celý rok těší místní animátorsko-ilustrátorská scéna, a pravidelně sem jezdí i česká nakladatelství jako Xao nebo Dark Press. Třeba se tam potkáme! 😉
 

 

Petra Mikolášová je studentka animace a začínající režisérka žijící momentálně v Budapešti. Na svém kontě má krátký animovaný film The best tram ever, který byl v roce 2024 k vidění na festivalech jako Fest Anča, Primanima a Anifilm, a spolupráci na více projektech včetně seriálu Wunderbaum a videoklipu pro Bennyho Cristovao. Byla součástí týmu podcastu Vysílač, ve kterém otevírala v rámci diskusí sociální a kulturní témata, a v jejich pracích je pro ni vždy důležitý humor.
 

Máte zajímavou zkušenost ze studia animace ze zahraničí? Dejte nám vědět a  staňte se součástí našeho cyklu o možnostech studia animace z celého světa!