CEE Animation Forum: Nová kapitola
Plzeň v prostoru DEPA 2015 hostila 2. a 3. listopadu očekávanou událost CEE Animation Forum. Jak akce proběhla, jaké projekty představila a jak se tato klíčová událost animačního průmyslu proměnila?
Visegrad Animation Forum (VAF) které se v roce 2019 transformovalo a rozrostlo v CEE Animation Forum se po dvou letech v onlinu vrátilo do fyzické podoby, rozvázalo datum svého konání s mezinárodním festivalem Anifilm a přesunulo se do Plzně ve spojení s Juniorfestem. Tyto programové změny, které běžný návštěvník sleduje z povzdálí a do jejich příčin nedohlédne, vyvolávali během roku mnoho otázek. I mně bylo záhadou proč se několikrát posunuje termín konání akce, proč nejsou účastníci dostatečně informováni o změnách a proč se nakonec akce propojila s festivalem, který rozhodně není pro český animační průmysl natolik klíčový jako je právě Anifilm. Tyto pochybnosti ke mně pronikaly i od dalších kolegyň a kolegů v rámci české animační bubliny, ale musím přiznat, že profesionální organizace a průběh celé akce v Plzni mě přesvědčilo a vrátilo CEE Animation Foru vysoký kredit.
DEPO 2015 bylo zázemím pro pitchingy, 1:1 meetingy, setkávání formální i to neformální a poskytlo prostor, který nebylo třeba za celý den opustit a přirozeně tak docházelo k setkávání lidí napříč animačním průmyslem. Organizátorkám se povedlo, aby se každý cítil příjemně, mohl se občerstvit i najít klidné místo pokud se chtěl na chvíli ukrýt před bouří networkingu. Dva dny programem provázela s lehkostí a humorem moderátorka akce Aneta Ozorek, celá akce fungovala naprosto samostatně a propojení s festivalem pro děti a mladé publikum Juniorfestem, který začínal v podstatě až po skončení akce byste hledali v podstatě marně.
Samotný pitching probíhal ve čtyřech kategoriích: Krátké filmy, Rising Stars (studentské krátké filmy), Seriály a TV speciály a Celovečerní filmy. Pokud něco v jednotlivých kategoriích převládalo, tak to byla témata spojená se sny a o filmy hledající inspiraci v prarodičích daných režisérů a režisérek. V námětech jsem si také opakovaně všimla ženy jako silného, hlavního charakteru. O vítězích a jednotlivých projektech se více dozvíte na webu CEE. Já bych v tomto textu ráda vyzdvihla především vznikající české projekty, které jsem mohla během dvou dnů vidět a které si zaslouží i vaší pozornost.
Prvním z nich je krátký debut Magdaleny Hejzlarové Hun Tun. Magdaleny první film po absolutoriu na pražské UMPRUM vzniká ve spolupráci s Karolínou Davidovou a produkční společností 13ka. Film sdílí režisérčinu zkušenost s nespavostí, která je příčinou postupného chaosu v jejím životě. Výtvarně zachází snímek s animací realizovanou skrze scanner i live-action záběry, ve kterých hraje důležitou roli kostým. Vznik filmu byl podpořen Státním fondem kinematografie a na podzim tohoto roku vstoupil do produkce. Mimo formát krátkého filmu vzniká i podcastová série pro Český rozhlas a první audio vlaštovkou byl již radiodokument Spíš nespíš, který režisérka připravila ve spolupráci s Alexanderem Kashcheevem, jež je i střihačem připravovaného filmu.
Dalším snímkem, který díky podpoře fondu vstoupil čerstvě do výroby je loutkový film 9 milionů barev Báry Anny Stejskalové, který vzniká v produkční společnosti Bionaut a jeho výroba i natáčení proběhne v nově založeném pražském studiu Divize, jehož je režisérka součástí. Jednat se bude o muzikál s hlubin oceánu a režisérka se opět bude pohybovat na hraně roztomilosti a hororu. Snímek byl prezentován v kategorii televizních speciálů, jeho stopáž by totiž měla dosáhnout celých 25 minut.
Režisér a producent Jan Míka představil spolu se scénáristou Jeremy Willisem kombinovaný snímek Kill, Kokeš, Kill!, který vzniká v jeho táborském studiu Filmofon. Snímek v příjemném retro nádechu kombinuje hereckou akci, digitální plošku a stop-motion. Podle představeného teaseru se můžeme těšit na humor s esteticky dotaženým vizuálem. Pro mě osobně největší objev a milé překvapení letošního ročníku.
Ze studentských projektů určitě zaslouží pozornost Filip Tatýrek z UMPRUM se svým diplomovým filmem 5 případů poručíka Dobrodrůža. Film se nese ve výrazném výtvarném rukopisu autora, který předvedl již při školních dílech jako Mrak a Motoman (spolurežie Patrik Trska), O pytlíku nebo Toulka. Poručík Dobrodrůžo se v 5 slibovaných mini epizodách ocitá na nejroztodivnějších místech a napravuje zločince ve jménu dobra.
Zahraničním projektem, který mě v tomto roce nejvíce okouzlil byl potom norský noir seriál ve vývoji Bug City, který by rád k obrazovkám přilákal teenagery i jejich rodiče. Projekt efektně využívá voděných loutek polidštěného hmyzu a nenuceným způsobem se dotýká tématu klimatické krize.
Závěrem bych ráda řekla, že se domnívám, že akce může fungovat i samostatně bez navázání na festival Anifilm, na který se sjíždí největší počet zástupců nejrůznějších odvětví animačního průmyslu z celého světa. Funguje tak třeba i polský Animarkt, který se letos konal jen o týden později v polské Lodži a CEE s ním se s ním propojilo a nabídlo možnost zakoupení zvýhodněné akreditace na obě tyto industry akce. Věřím, že kvalitní organizace a financování dokáží akci bez problému zajistit dostatečnou pozornost osobností z industry světa, nesmíme ale zapomínat ani na vzdělávací potenciál akce. V rámci festivalu Anifilm tyto industry pitche a přednášky mohli studující v rámci akreditace bezplatně navštívit a pokud měli zájem, mohli se tak postupně stát součástí i tohoto profi světa. Pokud se vše děje v rámci jedné akce je toto propojování často přirozené a jednodušší. Na akci se dostanou třeba i ti, kteří by na extra event nedorazili. V letošním i loňském roce bylo tak velmi vstřícným krokem organizátorů umožnění sledovat prezentace zdarma online na facebooku, kde jsou ty z loňska dodnes k nahlédnutí. Domnívám se, že pro teprve začínající tvůrce je tento kontakt s realitou velmi cennou zkušeností. CEE Animation začíná novou kapitolu svého působení a já je rozhodně na této cestě budu sledovat. Vždy je co zlepšovat, ale za perfektní organizaci ročníku 2022 ještě jednou děkuji.
Autorka textu se účastnila CEE Animation Fora v roce 2021 jako prezentující v kategorii Rising Stars a v roce 2022 jako návštěvnice a reprezentantka UMPRUM a f-a-t.cz.