ČLÁNKY

#REPORT

Animace očima kameramanů: Festival Ostrava Kamera Oko

Mezinárodní kameramanský festival Ostrava Kamera Oko nás čeká v týdnu od 13. do 17. listopadu. V roce 2023 festival nabídl svým návštěvníkům téma kamera v animaci a my jsme měli v jeho rámci možnost moderovat diskuzi kameramanů Ondřeje Nedvěda, Jaroslava Fišera a kameramanky Lucie Zavarčíkové. Ku příležitosti pozvánky na šestnáctý ročník přinášíme to nejzajímavější, co debata přinesla. Jaké problémy přináší natáčení na multiplánu? Jak si poradit, když je kameraman v zahraničí, ale natáčí se u nás? A stojí za to, natáčet na green screenu?

Jaroslav Fišer, původně fotograf který stál u zrodu ateliéru fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, dlouhodobě spolupracuje se společností MAUR film. Jeho fotografická tvorba je zastoupena ve sbírkách řady domácích i zahraničních muzeí a galerií. Jako kameraman se podílel na filmech vytvořených technikou malby na sklo. Patří mezi ně snímky Zuza v zahradách (2022) Lucie Sunkové a francouzský celovečerní film Přes hranici (2021) Florence Miailhe, který se natáčel i v České republice. Z nedávné práce spolupracoval na testech k připravovanému loutkovém snímku Démon slatě Martina Pertlíčka a Martina Novotného.

V diskuzi se zaměřil na technické problémy, které při natáčení animovaných filmů vznikají. Napadlo by vás, že při časově náročném natáčení dlouhého záběru ve filmu, vytvářeného technikou malby na sklo, začne být problematické obyčejné padání prachu? I takové problémy řešil při práci na francouzském filmu Přes hranici. Nastalé komplikace byl prostor vychytat ještě před samotným natáčením, jelikož produkce počítala s dostatečně velkým časem pro tvorbu testovacího materiálu. Naopak pohyby kamery jako švenky a nájezdy ponechali na postprodukční fázi, což jim umožnilo k materiálu přistupovat citlivěji z hlediska dramaturgie a celkového timingu.

S režisérkou Marií Urbánkovou spolupracoval na obou jejích filmech Betonová džungle (2019) i Máma má vždycky pravdu (2022), které vynikají atypickou papírovou stylizací. Druhý z nich je tvořený na multiplánu a výraznou roli v něm hraje vystupování vybraných papírových objektů z plochého světa do hloubky obrazu. Největším nepřítelem se kameramanovi při takové práci stane výskyt odlesků nejen na jednotlivých sklech multiplánu, ale i na samotných ploškách. Jaroslav Fišer zdůraznil úlohu polarizace a nízkého umístění světel. Natáčení přitom začalo ve chvíli, kdy pracoval na jiném projektu v Německu. Pracoval tak v Dragonframe na dálku a s pomocí další kamery ve studiu navigoval střihače filmu Juraje Ondruše, kam má jednotlivá světla a jakého typu umístit. Závěrem zdůraznil také možnost použití korekčních filtrů, jelikož i při nejlepší vůli kameramana je prakticky nemožné dosáhnout mezi scénami úplně stejného nastavení světel a tím i barevné povahy obrazu na škále studených a teplých barev.

Lucia Zavarčíková je kameramanka pocházející z Bratislavy. Studovala v USA a podílela se na krátkém filmu Apart, Together (2021), spolupracovala i na natáčení slavného dětského pořadu Sezame, otevři se! a také celovečerním snímku Only the Good Survive (2023). V rámci panelu promluvila o své práci na filmu 9 milionů barev Báry Anny Stejskalové, který se natáčel v pražském studiu Divize a premiéra by měla být v roce 2025.

9 milionů barev je loutkový film, který se celý odehrává pod vodou a hraje v něm výraznou výtvarnou roli kaustika. Světelný efekt vznikající pod vodou na povrchu postav a předmětů přechodem světelných paprsků ze světa nadmořského do toho podvodního. Na přípravě tohoto krátkého filmu se podílel také kameraman David Ticháček a právě o tomto natáčení jsme společně hovořili v dílu našeho podcastu.

Díky slovenskému původu kameramanky se diskuze stočila i na situaci stop-motion animace na Slovensku a padla jména režisérů a animátorů jako Martin Smatana, Marek Jasaň a Tomáš Šťastný. Všichni hosté se shodli na tom, že zmínění tvůrci se prakticky svou tvorbou přesunuli do Prahy a na Slovensku tak profesionální stop-motion svět v podstatě zanikl a přežívá pouze digitální kreslená a 3D animace.

Kameraman Ondřej Nedvěd se animaci začal věnovat již během studia na FAMU. Davidu Štumpfovi pomáhal na kombinovaném, pixilovaně ploškovém filmu Woo-Hoo! (2018), rychle ale našel svou největší vášeň - loutkový film, kterému se věnuje dodnes. S Martinem Smatanou spolupracoval na filmu Pouštět draka (2019), s Terezou Kovandovou na snímku Humanity (2024). Jako asistent kamery pracoval na celovečerních filmech Život k sežrání (2024) Kristiny Dufkové a Tonda, Slávka a kouzelné světlo (2023) Filipa Pošivače.

Vedle Davida Ticháčka byl druhým hostem již zmíněného dílu našeho podcastu, kde se o své cestě a útrapách rozpovídal podrobněji a odhalil, jak technicky a materiálově řešili při natáčení filmu Tonda, Slávka a kouzelné světlo fakt, že hlavní postava filmu svítí.

Na Kameře Oko zdůrazňoval pozitivní přínos green screenu při natáčení filmu Pouštět draka. Ač byl v počátcích proti jeho použití, nakonec ocenil možnost, kterou autorům dal při korekci obrazu v postprodukční fázi. Animace i kompozice celkového obrazu se daly ještě jednoduše upravovat a tvůrcům tak byla umožněna podrobnější práce s konečným střihem filmu a dosáhli tak citlivějšího výsledku. Potvrdil tak obdobnou poznámku Jaroslava Fišera o natáčení filmu Přes hranici.

Letošní ročník Ostrava Kamera Oko se zaměřuje na problematiku kamery v dokumentárním filmu. V soutěžní sekci se objeví řada filmů včetně několika, které měli premiéru na prestižním festivalu v Locarnu. Speciálního uvedení se dočká i nová česká drama komedie Mord (2024) a to za přítomnosti režiséra Adama Martince a kameramana Davida Hofmanna, kteří ale nejsou jedinými hosty, kteří se na festivalu objeví. V rámci industry programu představí svou masterclass i kameraman Lisabi Fridell (Mosty, Dokud se tančí) a proběhne řada debat na téma úlohy kamery v dokumentárním filmu, tak i o budoucnosti české asociace kameramanů. Fanouškům animace nabídne projekci filmu Život k sežrání Kristiny Dufkové. Těm, kteří by na festival přijeli spíše odpočívat, nabídne také bohatý večerní hudební a audivizuální program. Každý si vybere a již nyní můžete vybírat z toho, co vás na festivalu čeká!

#REPORT
Matouš Svěrák
editace: Michaela Režová
8. 11. 2024

fb