ČLÁNKY

#INTERVIEW

Nobuaki Doi: Pouto mezi nezávislými tvůrci a trhem

ENGLISH VERSION

Producent a kurátor, který byl v roce 2023 festivalem Anifilm pozván aby se ujal sekce zaměřené na Japonsko a jeho animaci, sestavil speciální program, který nabízí řadu krátkých i celovečerních snímků. V rozhovoru nám prozradil něco o historii japonské animace, její specifičnosti i o její návaznosti na animaci českou. Dotkli jsme se i jejího současném stavu a pobavili se o filmech, které sám produkoval.

Jelikož je tématem letošního ročníku Anifilmu Japonsko, je naše první otázka předvídatelná. Jste kurátorem hlavního programu a připravil jste si pro návštěvníky pět bloků krátkých filmů. Co jste si pro nás nachystal?

ND: Když mě Anifilm oslovil, abych se ujal kurátorství japonské sekce, první co mě napadlo bylo zpochybnit originalitu japonské animace. Ta je totiž často vnímána jako velice odlišná a mnoho japonců tomu i věří, ale já takový pohled považuji za příliš zjednodušující. Krátká animovaná tvorba mě začala fascinovat v nultých letech. Byla to doba, kdy bylo mnoho mladých japonských tvůrců posedlých Janem Švankmajerem. Pro tvůrce loutkové animace platí totéž o Trnkovi a dalších. Jelikož se Anifilm odehrává v České republice, chtěl jsem zvážit, do jaké míry je unikátnost japonské animace způsobena právě zahraničními vlivy. Nejen krátké filmy ale i celovečerní byly tak vybrány s ohledem na otázku: Jak ovlivnila japonskou animaci ta evropská?

Mohl byste vyjmenovat nejdůležitější momenty z historie japonské animace?

ND: Pro nezávislou animaci je důležitý rok 1960. Yoji Kuri se stal zakladatelem skupiny Animation Association of Three, zpopularizoval v Japonsku termín animace a oblast zviditelnil. Termín byl do té doby neznámý, užívalo se spojení animovaný cartoon. Od té doby se oblast nezávislé animace, zahrnující práci experimentálních filmařů, designérů, výtvarníků a dalších profesí výrazně rozvinula. Dalším zlomovým bodem byla druhá polovina 90. let. Princezna Mononoke Hayaa Miyazakiho se dočkala velkolepého úspěchu na úrovni blockbusteru, a z animace, která byla považována za tvorbu pro děti a malé množství nadšenců (takzvaní otaku) se stal celonárodní fenomén.

Jaké trendy a změny dnes ovlivňují Japonskou animaci?

ND: Krátké filmy se upřímně stávají čím dál tím méně vzrušující oblastí. Velký vliv na to mají sociální média. Všichni touží po více shlédnutí a lajků na Twitteru a dalších sociálních sítích, chybí motivace krátké filmy tvořit. Na druhou stranu je v zajímavé situaci celovečerní tvorba. protože celovečerních filmů razících autorský přístup vzniká čím dál tím více. Mamoru Hosoda, Keiiči Hara, Makoto Šinkai, Masaaki Juasa, Naoko Jamada konstantně přicházejí s novými filmy a rozšiřují možnosti animačních výrazových prostředků. I produkce nezávislých celovečerních snímků se zvyšuje. Jde o filmy jako Správnej sound (2019) nebo Mnoho severů (2021).

Který klenot z vašeho výběru bychom neměli minout?

ND: Sekce Průkopníci je povinností. Především Shigeji Ogino je v zahraničí nejspíše stále neznámý. Jeho filmy ovlivněné německým absolutním filmem nesmíte minout! Nobuhiro Aihara bude svými díly zastoupen v sekci Experiment potkává animaci a jeho filmy jsou pro Čechy také povinnou podívanou. Aihara, který pracoval v Anime průmyslu jako efektový animátor, vytvořil ve svých autorských filmech úchvatné, jedinečné metamorfózy. Byl to guru, který českou animaci ukázal japonským divákům. Do České republiky často brával mnoho mladých lidí, aby jim představil nové podoby animace. Bohužel zemřel již v roce 2011. Výběr Experiment potkává animaci je mu věnován.

Na co bude zaměřena vaše masterclass?

ND: Zaměřím se na produkci své společnosti New Deer. Jelikož jsem se historií a teorií animace zabýval dlouhodobě v rámci výzkumu i jako kritik, věřím, že produkce společnosti New Deer je schopná leccos vyjádřit o japonské (i světové) animační historii. Naše produkce hledí do budoucnosti a přitom má minulost stále na paměti. Aniž bych se chtěl příliš chválit, bude to skvělá přehlídka výjimečných filmů, které není dobré minout a nelze ani přehlédnout jejich historický význam. Výběr je takovou přehlídkou výjimečných filmařů narozených v 80. letech.

Jaký přesně měla česká animace vliv na japonskou animaci?

ND: Na to jsem již odpověděl v předchozí otázce, ale znovu bych zdůraznil, že nejvlivnějším je Jan Švankmajer. Mirai Mizue, který je letošním hostem Anifilmu a členem poroty, se rozhodl dělat animované filmy právě poté, co viděl filmy Jana Švankmajera. Mnoho japonských tvůrců, kteří se věnují loutkové animaci i její fanoušci našli zalíbení v Jiřím Trnkovi, Břetislavu Pojarovi, Hermíně Týrlové, Jiřím Bartovi a dalších. Velice populární je také Karel Zeman. Kihačiró Kawamoto, jeden ze zakladatelů japonského loutkového animovaného filmu, dokonce v mládí v Československu pod vedením Jiřího Trnky studoval.

Anime je dnes nejen v Čechách mezi mladými velmi populární. I tvůrci napříč generacemi často nacházejí inspiraci ve filmech jako Akira, Ghost in the Shell nebo ve tvorbě Hajao Mijazakiho. Můžete říct něco k důvodům, které za tím stojí?

ND: Anime bylo tradičně určeno domácímu trhu. Jeho obliba v zahraničí je náhodná, nikoli záměrná. Někteří tvrdí, že se anime proslavilo, protože ignorovalo trendy zahraničních trhů, což mu dovolilo pracovat s menšími rozpočty, s čímž šly ruku v ruce celosvětová dostupnost a velký vliv.

Vraťme se k vaší společnosti New Deer. Vaším deklarovaným cílem je otřást historií japonské animace a vytvořit pouto mezi nezávislými tvůrci a trhem. Jak japonský trh vůbec funguje? Kde vidíte pro vaše snažení prostor?

ND: V Japonsku je mezi nezávislými díly a takzvanou anime produkcí velká propast. Obdobná propast se táhne i mezi anime a jinými druhy animace, především mezi anime a evropskou produkcí. V důsledku toho jiná animace než anime (a hollywoodská animace, která je v Japonsku stejně populární jako všude jinde na světe) nedostane prostor. Produkce studia New Deer je vytvořena tak, aby nabízela možnosti nejlepším Japonským nezávislým animátorům. Jelikož je pro krátké filmy velice těžké vydělat peníze, jsou tvořeny v mezinárodní koprodukci (především s Francií), což nám umožňuje dosáhnout na granty z vícero zemí. Úspěch těchto filmů na festivalech následně zlepšuje i možnosti tvorby formátů, které na trhu také mají své místo (celovečerní filmy, seriály, hry). Dnes na mezinárodním trhu působí několik producentů, kteří stojí o to zkoušet něco nového, my se s nimi snažíme spolupracovat a hledat tak nové cestičky.

Ten, s kým hodně spolupracujete, je Atsushi Wada. Jak vnímáte jeho tvorbu?

ND: Atsushi Wada nezačal animovat proto, že by byl fanouškem animace, ale protože pro něj animace byla tím nejlepším nástrojem k vyjádření jeho inspirací z komedie a literatury. Výsledkem je něco jedinečného, co do dosavadního rámce animace nepasuje. Je schopen kombinovat jemný humor s ostrou společenskou kritikou. Jako producent věřím, že jeho styl může promlouvat k širšímu publiku i festivalovým divákům. I proto spolu děláme nezávislé počítačové hry. Hra My Exercise byla vřele přijata na youtubery a našla oblibu mezi mladými japonci. Díky tomuto úspěchu v současnosti spolupracujeme s Toei Animation, jedním z největších japonských animačních studií, na televizní sérii Ikimono-san, která bude vysílána letos v létě a já jsem zvědavý na reakce publika.

I mnoho čechů před dvěma lety podepsalo petici na podporu Mezinárodního festivalu animovaného filmu v Hirošimě. Mohl byste nám říct něco o tom, co se stalo a jak je na tom festival dnes?

ND: To je těžká otázka. Byl jsem totiž osloven městem Hirošima (které vypovědělo s Hiroshima International Animation Festival spolupráci), abych se podílel na vzniku nového filmového festivalu pod jménem Hiroshima Animation Season jako producent. Když vzniká festival nový, je potřeba tradici festivalu v Hirošimě respektovat (sám jsem se na něm podílel mnoho let), ale přitom neopomenout kritiku, která v minulosti festivalu vytýkala příliš velké zaměření na evropskou kinematografii či absenci soutěže celovečerních filmů a napravit, co je potřeba. Také je potřeba festival otevřít obyvatelům Hirošimy. V roce 2022 jsme kvůli pandemii nemohli pozvat zahraniční hosty, ale doufáme, že v létě 2024 jich už dorazí hodně. Budeme mít také rezidenční program H-AIR, tak prosím navštivte naše webové stránky.

Navštěvujete hodně festivalů? Které preferujete a proč?

ND: Před pandemií COVID-19 jsem navštívil vždy alespoň jeden mezinárodní festival ročně. Kdykoli mám příležitost, snažím se navštívit festival v Annecy, především kvůli vzrušujícímu rozvoji v oblasti celovečerních animovaných filmů (které New Deer občas distribuuje v Japonsku). Ale všechny festivaly mají svá specifika a mám je rád. Především festivaly, které založili samotní filmaři, jako GLAS (USA) a Feinaki (Čína).

Shlédnete každý rok mnoho filmů. Všiml jste si nějakých nových trendů, témat, obsesí nebo technologií, kterým bychom měli všichni věnovat pozornost?

ND: Mezi lety 2014 až 2021, kdy jsem byl ředitelem New Chitose Airport International Animation Film Festival, jsem shlédnul více než 2000 filmů každý rok. Jelikož jsem ale nyní součástí nového festivalu, kde nejsem součástí výběrové komise, nejsem v pozici, ze které bych mohl mluvit o nových trendech jako je rozvoj a vliv AI. Nicméně si myslím, že se velký potenciál nachází v herních enginech jako Unity a programech jako je Blender, který vede k demokratizaci CG animace.

Nobauki Doi (*1981) je filmový kritik, prominentní producent, zakladatel festivalu New Chitose Airport Festival a ředitel produkce Hiroshima Animation Season. Je spoluzakladatel CALF, spolku japonských nezávislých animátorů. Skrze speciální projekce Japonským divákum představuje to nejlepší ze zahraniční animace. V roce 2015 založil společnost New Deer, Inc. Ta distribuuje uznávané zahraniční snímky jako Chlapec a svět (2013), Dívka bez rukou (2016), Ville Neuve (2018) a v mezinárodní koprodukci stojí za japonskými snímky jako I’m Late (2017), Anxious Body (2021), Bird in the Peninsula (2022) či hrou My Exercise (2020). Byl spoluzakladatelem společnosti CALF, kolektivu japonských nezávislých animátorů produkující DVD japonské nezávislé animace a promítající zahraniční animované filmy na speciálních projekcích.

Festival Anifilm se koná v Liberci 2.–7. května.
Nobuaki Doi: Masterclass / čtvrtek 4. 5. 2023 / 20:30 / Kino Varšava
Programové sekce věnované Japonsku můžete vidět každý den.

#INTERVIEW
editace textu, překlad a úvod: Matouš Svěrák
editace textu: Michaela Režová
2.05.2023

fb