Sarina Nihei: Vášeň a trpělivost
Sarina Nihei je jednou z porotkyní festivalu Anifilm 2023, ale především je to skvělá režisérka a výtvarnice. Specializuje se na kreslenou animaci, kterou vytváří ručně na papír a mimo krátkých filmů její tvorba čítá také mnoho videoklipů. Miluje vytváření surreálných příběhů a my milujeme její smysl pro humor. Vliv estonské animace na její tvorbu je dobře známý a tak jsme se byli zvědaví, co se v její tvorbě otisklo z animace japonské. A také jsme se ptali, co k ní přichází první. Výtvarno nebo příběh?
Lidičky s klobouky (2014)
Na vliv estonské animace ve vaší tvorbě se vás ptá každý. Proto bychom se na začátek raději zeptali na japonské vlivy. Jsou nějaké?
SN: Ano, samozřejmě. Je jich spousta, ale zmínila bych určitě dva japonské režiséry, jejichž práce na mě měla velký vliv. První je Hayao Miyazaki. Speciálně Naušiku z Větrného údolí jsem viděla mnohokrát. Jako dítě i jako dospělá. Druhým je potom Masaaki Yuasa. Jsem velká fanynka jeho práce a konkrétně film Mind Game mi úplně vyrazil dech.
A když se zeptáme na ty evropské?
SN: Priit Pärn je jednoznačně na prvním míste, jeho prací jsem byla úplně posedlá. Dále mezi mé oblíbence patří i Avo Paistik, Robert Sahakyants, Jonathan Hodgson, Petra Freeman a mnoho dalších.
Ve vašich filmech často pracujete s absurdními situacemi a výtvarnými zkratkami. Vychází to z vašich charakterů? Objevují se v procesu práce jako první? Když pracujete na novém projektu, budujete nejprve příběh, postavy a situace nebo je na prvním místě kresba?
SN: Asi to záleží na projektu, ale když jsem pracovala na filmu Králičí krev, procházela jsem si náhodné kresby ve skicáku a mezi králíky byla i dívka, takže jsem začala vymýšlet příběh na základě toho. Ale někdy mám o příběhu nejasnou představu a tak začnu kreslit charaktery.
Rabbit’s Blood (2017)
Preferujete ručně kreslenou a kolorovanou animaci, co vás na této technice přitahuje?
SN: Nenávidím kreslení na počítači. Nedělá mi to radost a trvá to vlastně stejně dlouho, takže myslím, že je lepší dělat prostě to, co milujete nejvíc.
Co vás přitahuje na práci s videoklipy? Jak nahlížíte na animaci jako na médium vhodné pro hudbu a rytmus?
SN: Když poslouchám hudbu, ráda si pohyb představuji. Hudba obrazy nezbytně nepotřebuje, ale animace zvuky ano, a když se spolu spojí, vznikne synergie, která je prostě úžasná. Takže práci na videoklipech miluji.
Jako fanoušci dvojice Tunde Adebimpe a Mike Patton se musíme zeptat - jak došlo ke spolupráci na krásném videoklipu Nevermen: Mr. Mistake?
SN: Jsem ráda že to zmiňujete. Tunde mi poprvé napsal email po přečtení článku o mém filmu Lidičky s klobouky na Vice. Řekl mi, že se mu film moc líbil a zeptal se mě, zda bych pro tu písničku neudělala videoklip. Byl moc milý, hned po dokončení mi poslal jeho art book. Měla jsem velké štěstí, že jsem měla takovou příležitost.
Nevermen: Mr. Mistake (2016)
Na čem nyní pracujete?
SN: Na mém novém krátkém filmu, který je o příběhu pěti dětí, které se potýkají se společností.
Můžete s námi sdílet nějaké know-how? Chytré animační triky nebo užitečné tipy? Speciálně co se týká ruční práce na animaci?
SN: Vše co potřebujete je vášeň a trpělivost.
Kde čerpáte inspiraci?
SN: Pro mě je příběh důležitější než se zdá, takže se hodně inspiruji ve starších filmech od 50. dp 90. let. Mezi mé oblíbené režiséry patří Ingmar Bergman, Michael Haneke, David Cronenberg a bratři Coenové. Mám také ráda hororové filmu z období 60. až 80. let. Nezáměrně jsou velmi vtipné a často inspirující.
Je vám česká animace známá? Máte nějaké oblíbené režiséry?
SN: Když jsem studovala, seznámila jsem se s tvorbou Jiřího Trnky a Břetislava Pojara. Ale první český režisér kterého jsem znala byl Jan Švankmajer. Pamatuji se, že když jsem poprvé viděla Otesánka, byla jsem úplně unešená. Mám moc ráda také jeho další filmy a opravdu obdivuji práci Evy Švankmajerové. Oba jsou úžasní.
Sarina Nihei (*) je režisérka animovaných filmú z Japonska. Jelikož byla posedlá estonskou animací, rozhodla se pro kariéru v animaci. Je absolventkou londýnské Royal College of Art. Její absolventský film z RCA, Small People with Hats (2014), získal ceny na festivalech po celém světě, včetně hlavní ceny na Mezinárodním festivalu animace v Ottawě v roce 2015.
web
Festival Anifilm se koná v Liberci 2.–7. května.
Sarina Nihei: Masterclass / čtvrtek 4. 5. 2023 / 20:30 / Kino Varšava
Programové sekce věnované Japonsku můžete vidět každý den.